Flukten fra leir 14

en beretning fra Nord-Korea

av (forfatter) og Poul Henrik Poulsson (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202397067

EAN 9788202397067

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Nord-Korea

Omtalt person Dong-hyuk Shin

Oj, dette var tøffe greier ...
Det gjorde vondt å lese historien om Shin, hans oppvekst og kampen for å overleve under de forferdelige forholdene i fangeleiren.
Å bli født i en lukket fangeleir, hvor man blir sulteforet med dårlig mat, hvor man ikke får vite noe om verden utenfor fangeleiren - men blir opplært til å være lydig mot diktatoren, der straff og tortur er dagligdags, og der alle blir oppfordret til å angi hverandre for den aller minste lille ting. Man kan ikke stole på noen, ikke en gang de man er i familie med.
Vanskelig for oss i den frie verden å forestille seg hvordan det er å vokse opp i et slikt grusomt og undertrykkende diktatur. - Men jeg blir bare desto mer klar over hvor heldig jeg er som er født i lille, snille Norge.
Om bare halvparten av det som er skildret i boka er sant, er det mer enn ille nok.

Fra livet i en leir i Nord-Korea, en gutt som er født og oppvokst der. Deretter hvordan han klarte å flykte derfra.
Aktuell bok

... At amerikanerne var "djevler" som planla å invadere og ydmyke fedrelandet. Sør-Korea var en "kjøter" som logret for sin amerikanske herre. Nord-Korea var derimot et strålende land med modige og kløktige ledere som vakte misunnelse over hele verden. Han kjente faktisk ikke til at land som Sør-Korea, Kina og USA eksisterte.

Sør-Koreas schizofreni i håndtering av Nord-Korea utspiller seg tidvis som et slags Kabuki-teater på grensen mellom de to koreanske statene, hvor avhoppere sender opp ballonger mot hjemlandet med budskap som er ment å fornærme Kim Jong Il. Flygebladene beskrev han som en dranker med forkjærlighet for dyr, importert vin, en forfører av andre menns kvinner, en morder, en slaveeier og "djevelen selv".

10 . Fanger som bryter lovene og reglene i leiren, vil straks bli skutt.
Alle fanger må oppriktig betrakte vokterne som sine lærere, og følge leirens ti lover og
regler, slik at de med slit og disiplin kan vaske bort sine tidligere feil.

I Leir 14 for Nord-Koreas politiske fiender hadde fangene forbud mot å samles flere enn to av gangen. Unntaket var henrettelsene. Alle måtte være vitne til dem. Arbeidsleiren brukte drap i full offentlighet og frykten det skapte som lærestykke for fangene.

Hvis en parkamerat døde, var den andre vanligvis dødsdømt. Kvinner som kjente Anne Frank i leiren Bergen-Belsen, sa at det verken var sult eller tyfus som drepte den unge jenta, som skulle bli naziperiodens mest berømte dagbokforfatter. De fortalte at Anne mistet lysten til å leve da søsteren Margot døde.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

Forsøk på å holde oversikt over leseåret 2012

Dette er bøkene jeg leste i 2014. Hvilke har du lest og hva synes du om de? Fortell!

• "Mørkets rike - reportasje fra Nord-Korea" av Barbara Demick
  • "I skyggen av sharia" av Mohammad Mostafaei
  • "Kinas tause generasjon" av Xinran
  • "Nord-Korea - ni år på flukt fra helvete" av Eunsun Kim
  • "Livets skole - historien om de afghanske kvinnene som risikerer alt for å redde liv" av Kristin Solberg
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Da jeg var usynlig - de trodde han var hjernedød, men han skjønte alt de sa" av Martin Pistorius
  • "Begynnelsen på et farvel" av Ayad Akhtar
  • "Barnehjemsbestyrerens sønn" av Adam Johnson