Angitt av mamma

Liv forlag 2023 Innbundet

Angitt av mamma er jøden Maria (Schwartz) Gabrielsens sterke historie, fortalt med hennes egne ord. Marias mor ble forelsket i en SS-offiser. For å starte et nytt liv med ham, anga hun både ektemannen og sine sju barn til Gestapo. Mannen ble sendt til gasskammeret i Auschwitz. Maria og søsknene hennes ble fraktet til konsentrasjonsleiren Therezienstadt i Tsjekkia, dit ca. 144 000 andre jøder også ble sendt under andre verdenskrig. Rundt 33 000 av dem kom aldri tilbake ... Angitt av mamma kom første gang ut i 2006. Dette er en utvidet og revidert versjon, der vi også følger Marias liv fram til i dag. Går det noen gang an å komme over et slikt svik, gjort av ens egen mor?

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2023

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Østerrike Tsjekkoslovakia

Omtalt person Maria Gabrielsen

Gripende fortelling. Veldig spennennde å høre om hvordan en person har opplevd andre verdenskrig, og konsentrasjonsleirene osv. Tenk det er ikke lenge siden noe så grusomt skjedde...

«Angitt av mamma» av Oddvar Schølberg
– Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold

Maria "Mitzi" Schwartz bor i Wien sammen med sin jødiske familie. De er mor, far og syv barn. Det er faren som er jødisk, mens moren er tysk, og har konvertert til jøde. Så starter annen verdenskrig, og moren forelsker seg i en SS-offiser. Hun tyster på mann og barn, og de sendes til konsentrasjonsleire. Barna kommer til Theresienstadt, mens faren ender i Auschwitz.
Dette er en sterk historie om en hel søskenflokk som ble angitt av sin mor. Hva som foregikk i hodet hennes, kan man bare lure på. Var hun blindet av forelskelse? Uansett helt umulig å forstå at en mor kan gjøre sånt. Viktig historie som må leses!

Du kan lese hele anmeldelsen på nettsiden min. Den er basert på min personlige mening, og jeg tjener ikke penger på den. Jeg er heller ikke knyttet til noen forlag.

Les hele anmeldelsen her

• "Livet på Grini under annen verdenskrig - kampen for tilværelsen i Norges største fangeleir" av Per Vollestad
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Jeg overlevde Auschwitz - Blanche Major forteller" av Oddvar Schjølberg
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth
  • "Blyantskissen" av Tone Skillebæk Moe
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Askefall - roman" av Stein Arne Nistad
  • "De du ikke kjenner - roman" av Hedda Tollefsrud
  • "Grenselosene" av Hege Kofstad
  • "Den vennlige fienden - Wehrmacht-soldater i det okkuperte Norge" av Ebba Drolshagen