Norske nazister på flukt

jakten på et nytt hjemland i Argentina

Schibsted 2013 Innbundet

Da freden brøt løs i mai 1945, var den norske befolkningen i ekstase. Men frigjøringen ble ikke en gledens tid for alle. Noen ville komme seg unna nederlaget ved å flykte fra landet. Denne boken tar for seg norske nazisters flukt og emigrasjon til Argentina etter annen verdenskrig, og setter disse flyktningene i sammenheng med hele den europeiske nazi-flukten til Argentina. En fascinerende bok som viser at også nordmennene i Argentina hadde tett kontakt med krigsforbrytere og andre kollaboratører fra andre deler av Europa i årene etter krigen.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Norge Argentina

• "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "De gikk ikke fri - kvinnene som elsket okkupasjonsmaktens soldater" av Ebba D. Drolshagen
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Drømmen om Amerika - innvandringen fra Norge 1825-1900" av Sverre Mørkhagen
  • "Himmlers Norge - nordmenn i det storgermanske prosjekt" av Terje Emberland
  • "Hitler - min nabo" av Edgar Feuchtwanger
  • "Nådeløse nordmenn - Hirden 1933 - 1945" av Eirik Veum
  • "Frontsøstre - norske kvinner under hakekorset" av Vegard Sæther
  • "Til siste slutt - jeg var Hitlers sekretær" av Traudl Junge
  • "Jeg drepte Sjeherasad - en sint arabisk kvinnes bekjennelser" av Joumana Haddad