Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?

Juritzen forlag 2013 Innbundet

I 2002 kommer sjokket. Et norsk forlag gir ut den norske oversettelsen av Adolf Hitlers "Mein Kampf". Ketil sitter på en tvilsom arv: Han eier rettighetene til den norske oversettelsen. Bestefaren hans var en kjent nazist og oversatte "Mein Kampf" til norsk for å spre Førerens hatpropaganda i Norge. Ketil vet med en gang at han må gjøre alt han kan for å stoppe utgivelsen. Hitlers manifest må ikke få nye tilhengere. Dette blir opptakten til en vond, men viktig jakt på bestefarens historie og sannheten om Ketils familie. "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" er en sterk og personlig fortelling om hvordan krigen har preget hele generasjoner, om hvordan skam og fortielse fortsetter å kaste lange skygger i dag, 70 år senere. Det er også en historie om tilgivelse og forsoning.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282052948

EAN 9788282052948

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Eberhard Günther Kern

Denne er lett og lese, og har et potensielt interessant tema. Ble etter hvert litt for springende og fabulerende i formen for meg. Jeg synes forfatteren forsker for lite i det som var mest interessant, nemlig bestefarens historie. Han klarer ikke helt skillet mellom personlig og for privat, noe som gjør at jeg mister interessen. Diskusjonen rundt ytringsfrihet forblir uavklart og lite prinsipiell. Kanskje dette heller kunne vært en reportasje eller en kronikk? Lett å lese.

Jeg så meg rundt, morgensola stakk meg i øynene. Jeg myste nedover gaten, Karl Johan hadde skiftet klientell siden i går. De fulle var gått hjem, de prostituerte også. Slaviske tiggere hadde overtatt gatebildet, folk var på vei til jobb.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

Liste for romaner og fiction - boksamling

Selvbiografi - boksamling

• "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Hvor ble det av alt sammen? - plyndringen av jødene i Norge" av Berit Reisel
  • "De gikk ikke fri - kvinnene som elsket okkupasjonsmaktens soldater" av Ebba D. Drolshagen
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Hotel Eldorado" av Tor Even Svanes
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "Til siste slutt - jeg var Hitlers sekretær" av Traudl Junge
  • "Kvinnelige tidsvitner - fortellinger fra Holocaust" av Jakob Lothe