Carl Fredriksens transport

den ukjente historien om krigens største heltedåd

Kagge 2017 Innbundet

Fortellingen om operasjonen som reddet et tusentalls mennesker over grensen til Sverige er en beretning om menneskelig heltemot.
De het Rolf Syvertsen, Gerd Pettersen, Reidar Larsen og Alf Pettersen. De var vanlige nordmenn med forskjellig bakgrunn og ulik overbevisning.
Hva får et menneske til å risikere livet for andre?
Ekstreme situasjoner som krig kan bringe frem både det beste og det verste i et menneske. Historien om Alf Pettersen og gruppen som kalte seg Carl Fredriksens Transport under den andre verdenskrig er historien om noen vanlige mennesker som de mest dramatiske årene i Norges nyere historie utførte noen svært uvanlige handlinger.
De brukte alle sine ressurser på å berge andres liv. Dette er mennesker som aldri har fått den anerkjennelsen de hadde fortjent, men tvert i mot ble møtt med mistenksomhet og latterliggjøring. I denne boka blir deres historie fortalt for første gang.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788248920649

EAN 9788248920649

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Carl Fredriksens transport (aksjonsgruppe) Gerd Pettersen Alf T. Pettersen

Carl Fredriksens Transport er et navn som mange har hørt om; kanskje gjennom noen bisettninger under en historie time på ungdomsskolen eller når man snakker om grenselosrutene under den andre verdenskrig, uten å tenke så veldig mye over hva som gjorde gruppen så spesiell overfor andre lignende grupper og som har gitt dem en slags legendestatus i norsk krigshistorie. Gruppen klarte blant annet å få 358 jøder (av over 1000 personer) over til Sverige, da største parten hadde blitt sendt nedover til Tyskland og senere Polen, mot alle odds i en krigens mest hektiske perioder i Norge.

Mye av det skyldes at det ikke hadde blitt skrivet så veldig mye om dette tidligere (ikke så mye som det burde ha gjort), slik at Hilde Vesaas bok om dem kan på mange måter være den første skikkelige detaljerte dokumentasjonen av gruppens virksomheter spesielt høsten 1942 og vinteren 1943 som ikke mange er klar over. Blant annet over lokaliseringer de brukte som samlingspunkter og systemene deres for å få folk på flukt til Sverige. Boken gir også detaljert bakgrunnstoff om flere av aktørene som utgjør Carl Fredriksen Transport både før krigen og fremtil første tiden etter frigjøringen.

Bokens store styrke er at den gir et levende bilde av tiden den beskriver, slik at man føler man på mange måter er litt tilstede i hendelsene som fortelles om i boka, uten at det blir for tørt og detaljert som fort mange bøker av denne sjangeren kan være.

Dette er bok alle burde lese! Spesielt hvis man har lest første utgaven av "Hva visste hjemmefronten?", som kom året etter og som ga mye feilaktige opplysninger om Carl Fredriksen Transport (riktignok rettet opp i revidert utgave), og som ikke har fått med seg dette.

Skjønnlitteratur, sakprosa og barnebøker som hovedsakelig handler om grenselosene.
Kom gjerne med tips om andre bøker.

• "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Vinhandleren" av Åge Baste Vassdal
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Grenselosene" av Hege Kofstad
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "Soldathjerte - roman" av Ørjan N. Karlsson
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman