Grenselosene

Pax 2019 Innbundet

Langs hele svenskegrensa bodde det nordmenn som under krigen loset flyktninger gjennom skog, over sjø og fjell, til tryggheten i Sverige. De var menn og kvinner, barn og ungdommer, omtrent tusen i alt. De meldte seg ikke til heltedåd. De var vanlige mennesker som bodde på strategiske steder og forstod at andres liv avhang av dem. Flyktningene var motstandsfolk, tyske desertører, jøder, russere, jugoslaver, polakker, syke, friske, unge, gamle eller gravide. Som grenselos kunne man aldri vite hva som ventet i løpet av turen, som ofte tok flere dager. Alltid med frykten for å bli oppdaget av grensepolitiet, av tyske soldater eller å bli infiltrert av falsk hjemmefront. Det var dødsstraff for å hjelpe flyktninger over grensa. Nervepresset var enormt. Men der andre motstandsfolk ble helter etter krigen, ble losenes innsats hverken anerkjent eller husket.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Dette er absolutt en viktig del av krigshistorien.
Hege Kofstad har i denne boka fulgt en god del navngitte personers innsats med å hjelpe folk i sikkerhet under andre verdenskrig.
Grenselosene gjorde en kjempeviktig jobb med å hjelpe flyktninger over grensa til Sverige, men også ut av landet sjøveien.
Mange av losene var fattigfolk i bygdene som selv ikke hadde stort mer enn det de selv gikk og sto i, men de delte ofte hus, seng og mat med flyktningene, som måtte ut av landet, fordi de hadde deltatt i motstandsbevegelsen.
Motstandsbevegelsen og losarbeidet var enormt farefullt, særlig fordi tyskerne vervet folk og satte i gang infiltrasjonsgrupper med falske flyktninger som skulle avsløre dette viktige arbeidet. Rinnanbanden var en slik gruppe, som klarte å avsløre mange motstandsfolk. Man visste ofte ikke hvem man kunne stole på.
Losene jobbet ofte hardt, med stor fare for både liv og helse, ofte for hele familien. Både barn og voksne deltok.
Mange lange og slitsomme turer, mange tøffe tak, gjennom norske skoger, over elver og innsjøer, over fjell og daler, i streng vinterkulde, snøstorm og regnvær, på beina og på ski, reddet grenselosene mange mennesker i sikkerhet i løpet av krigen.
Det er i dag mulig å gå noen av flyktningerutene, som f.eks. denne, Historisk vandrerute.
Kanskje et alternativ til meningsfull, opplevelsesrik og lærerik ferie?

Denne boka gjorde veldig inntrykk, og det er flott at Hege Kofstad har skrevet om dette temaet.

BOKOMTALE: Grenselosene av Hege Kofstad. Leseeksemplar fra Pax
Skrevet av Fred Are Johannessen

En historisk fortelling eller skildring fra krigsårene 1940-1945 i Norge med fokus på grenselosvirksomheten, de som hjalp flyktninger over til Sverige og de som ville stoppe flyktningstrafikken.

Denne viktige historien er velskrevet. Den er spennende og lettlest. Boka kan virkelig anbefales!

Les hele omtalen her

Skjønnlitteratur, sakprosa og barnebøker som hovedsakelig handler om grenselosene.
Kom gjerne med tips om andre bøker.

Bøker lest i 2019

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "I skyggen av Holocaust - antisemittisme i norsk historie 1945 - 2023" av Kjetil Braut Simonsen
  • "Livet på Grini under annen verdenskrig - kampen for tilværelsen i Norges største fangeleir" av Per Vollestad
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Gutten som lurte Gestapo - et ukjent kapittel i Milorgs historie" av Harald Utter
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Et dødelig mørke" av Stuart MacBride
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad
  • "Soldathjerte - roman" av Ørjan N. Karlsson
  • "Påskekrim 2020 - 15 kriminalnoveller" av Jørn Lier Horst