Blyantskissen

Époque forlag 2021 Innbundet

Paris 2016
Mari befinner seg i foajeen på Moulin Rouge da et fotografi tiltrekker seg oppmerksomheten hennes. Det ser da virkelig ut som den samme kvinnen som besteforeldrene har bilde av på spisestueveggen? Funnet vekker en gnist i Mari som blusser opp da hun hjemme hos farmor og farfar i Drøbak finner et gammelt skrin. Oppdagelsen skal føre henne tilbake til Paris hvor hun nøster i sin tippoldemors dramatiske skjebne.

Paris 1894
Seks dager i uken skrubber Jeanine laken på dampfylte vaskeri Colbert i Latinerkvarteret, men det hun drømmer om er å få danse ballett på Opera Garnier. Tilværelsen lysner da hun en dag fanger blikket til en ung kunstmaler, og snart åpner også en uventet mulighet seg. Men finnes lykken der ute, utenfor vaskeriets klamme vegger? Og er kunstmaleren til å stole på?

Blyantskissen er en fengslende historie som lar deg få oppleve Paris under den fascinerende tidsepoken La Belle Époque, og som rommer alt en historisk underholdningsroman skal ha: uløste mysterier, gamle avisutklipp, kabaretscener, mord og kjærlighet.

Bokblogger.com: Terningkast 5
Jernbanefrua.com: Terningkast 5
Henningbokhylle.blogg.no: Terningkast 5

Forlag Époque forlag

Utgivelsesår 2021

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 2010-2019 1850-1899

Omtalt sted Paris

Blyantskissen er en lesereise til Paris i begynnelsen av forrige århundre. Boken har et intrikat plot fra kunstnermiljøet med kjærlighet, mord og gode beskrivelser av sosiale forhold særlig for kvinner. Det er skikkelig driv i fortellingen og jeg hadde vanskeligheter med å legge fra meg boken. Anbefales!

Det er skjelden jeg faller så pladask for en "vanlig" roman at jeg ikke klarer å legge den fra meg (det er vanligvis forbeholdt krimbøker), men denne var så nydelig at jeg knapt nok hadde pauser!

Mari er på Moulin Rouge i Paris og oppdager et bilde av en kvinne som er akkurat lik kvinnen på et bilde hjemme hos farmor og farfar i Drøbak - hvordan kan det ha seg? Vi virvles inn i et fantastisk eventyr i 1890-talls Paris med slitsomme dager på vaskeriet, malere, kunstnere, dans, Moulin Rouge (Den Røde Mølle) og ikke minst - masse kjærlighet og dramatikk!

Jeg elsker denne boken og kommer til å anbefale den til mange av mine trofaste lånere på biblioteket!

BOKOMTALE: Blyantskissen av Tone Skillebæk Moe. Leseeksemplar fra forfatteren.

Mari er i Paris sammen med noen venner. På Moulin Rouge ser hun tilfeldigvis et bilde. Det ligner da utrolig på hennes tippoldemor, som hun har bilder av hjemme. Hun bodde da ikke i Paris? Med hjelp av besteforeldrene dykker hun ned i fortiden, og finner hvilket spennende liv tippoldemoren hennes levde.

Noen bøker får en til å sitte igjen med en slags tomhetsfølelse når siste side er lest. Dette er en sånn bok. Jeg ville ikke at den skulle være slutt.

Trykk deg inn her om du vil lese hele omtalen.

En drives videre hele tiden i boka. Når en legger den fra seg, så ønsker en bare å ta boka opp igjen for å lese. Boka synes jeg er aktuell og beskriver å leve med en pandemi (tuberkulose), metoo, kvinnesak, fattigdom, narkotika i samfunnet og det å være i et forhold uten balanse. Boka er også spennende fordi nærmiljøet beskrives så godt. Jeg får lyst til å dra til Drøbak og Paris igjen og finne de smugene og stedene som beskrives. Jeg var innom Engelsviken her om dagen og ble veldig oppmerksom på malerier som hang til salgs langs veggen ved fiskebutikker. Jeg hadde aldri giddet å bry meg om et slikt maleri og være interessert i hvem denne maleren er og se henne for meg sitte og male 😍 Jeg gleder meg til neste historie fra Tone Skillebekk Moe. Historien i Blyantskissen overrasket meg i positiv forstand!

Leste denne boka i sommer. Leser egentlig en del, men har slitt litt med leselyst i det siste. Dette gikk over med denne boka - veldig god bok med passelig kombinasjon av fakta og skjønnlitterær historie. Og en "drive" som gjorde at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Imponerende debutroman - anbefales på det varmeste!

• "Den magiske hagen" av Kelly Bowen
  • "Mrs. Lewis - fortellingen om min kjærlighet til C.S. Lewis" av Patti Callahan
  • "Mitt livs store kjærlighet" av Rosie Walsh
  • "Askefall - roman" av Stein Arne Nistad