Den blå døren

av (forfatter) og Ellen Christensen (oversetter).

Juritzen forlag 2012 Innbundet

Ni år gamle Lise Kristensen nøt en idyllisk barndom på den tropiske øya Java sammen med sine norske foreldre. Men alt ble revet opp etter det uventede angrep av japanerne på Pearl Harbour i desember 1941. I 1943 okkuperte japanerne Java, og i løpet av kort tid var alle innbyggene med vestlig bakgrunn kastet i fangeleire. Norske Lise var sammen med sin mor, lillesøster og lillebror skilt fra faren og stengt inne i et brutalt miljø der død, voldtekt og tortur var dagligdags. Når moren ble syk, tok lille Lise over ansvart for sine småsøsken i fangeleiren, hvor de ble holdt fanget i to år.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282052979

EAN 9788282052979

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Indonesia

Omtalt person Lise Kristensen

Lise vokser opp med foreldre og to yngre søsken på Java i Indonesia. De lever et priviligert liv, men alt snus på hodet da japanerne okkuperer øya.
Familien skilles, og Lise, søsknene og moren sendes til flere grusomme leire hvor de må kjempe for å overleve de fæle forholdene. Da moren til Lise blir syk, må 9 åringen ta ansvar for søsknene og bruker hvert ledige minutt på å skaffe litt ekstra mat.

En grusom historie om fakta jeg visste lite eller ingenting om.

Denne boken er viktig, for den viser hva ei ni år gammel jente og hennes familie gikk gjennom av grusomheter i japanske fangeleirer på Java. De opplevelsene de har vært igjennom er ikke noe annet enn umenneskelige. Boka gjorde dypt inntrykk på meg, og jeg ble litt klokere på en historie som ikke har vært så kjent.
Les hele min omtale på ritaleser.com

En bok jeg tilfeldig kom over ved en sving innom en bokhandel, og som viste seg å være en "pageturner" uten sidestykke. Mine dagligdagse rutiner som å spise og sove, var bare en forstyrrelse i min altoppslukende virkelighetshistorie som boken gav meg. En sterk beretning om et barns kamp for å overleve under japansk fangenskap under krigen. (Kanskje derfor jeg ikke har helt sansen for krim - fordi virkeligheten, som i denne boken, er tøff nok).

veldig god bok, som forteller mye og detaljert om en helt annen side av 2.verdenskrig. Dårlig skrevet (korrekturlest), men absolutt en god historie, som de fleste bør lese.

Han dro nålen fram og tilbake helt til han var fornøyd og nok av spissen stakk ut gjennom huden, og med et smil låste han igjen sikkerhetsnålen.

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "En dag i livet - roman" av Geir Stian Ulstein
  • "Formødrenes stemmer - kvinneliv rundt stemmeretten" av Audgunn Oltedal
  • "Mange mil før mørket faller" av Jocelyne Saucier
  • "Ninas barn - fortellingen om det jødiske barnehjemmet i Oslo" av Nina F. Grünfeld
  • "Sekten som gjenoppsto" av Mariette Lindstein
  • "Trolltrommen - roman" av Håkon Stang