Ære være mine døtre

en fars fortelling om å drepe sitt eget barn

dokumentar

Kagge 2017 Innbundet

Æresdrap fra mannens perspektiv.

De siste tre årene har Lene Wold tilbrakt mye tid i Jordan sammen med en far som har drept både sin mor og en av sine to døtre for å gjenopprette familiens ære.

Wold har snakket med den andre, overlevende datteren som satt flere år i fengsel i etterkant av drapsforsøket for å beskyttes mot sin egen familie. Forfatteren har besøkt fengsler og moskeer, gjennomgått avis- og rettsarkiver, og oppsøkt imamer, landsbyledere og drapsmenn.

Ved hjelp av et unikt kildemateriale belyser hun en hittil ukjent side ved æresdrap. Vi får historien fra gjerningspersonens perspektiv, og Wold viser at æresdrap ikke handler om islam, men om tradisjoner og lovverk som kan utfordres og forandres.

"Ære være mine døtre" er en rystende fortelling om hva som får en far til sette fellesskapets verdier foran livet til sine egne barn. Det er en unik og hjerteskjærende historie leseren ikke forblir uberørt av.

Forlag Kagge

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Jordan

Det tok Lene Wold fire år å skrive denne dokumentarboka.
Det handler om æreskulturen. Hva får en far til å drepe sitt eget barn, sin egen datter?
I Jordan er det ikke lett å komme noen vei for en utenlandsk kvinnelig journalist, med søknader til myndighetene for å prøve å komme til bunns i hvordan rettssystemet fungerer for såkalte "æresdrap", der mennene som utfører slikt, ikke blir straffet. I stedet blir mange kvinner fengslet for å være "trygge".
En fengselsleder sier (sitat side 108):
"Vi setter kvinner i fengsel for å unngå at noe kriminelt finner sted. Ja, vi fengsler dem. Det er forebyggende arbeid. Hvis du spør meg hvorfor vi fengsler kvinner når det er de som er truet, vel, så er det jo åpenbart. Det er de som provoserer frem den kriminelle handlingen."

• Og mennene ser på seg selv som offer for omstendighetene, tradisjonene og kulturen, der det å opprette og beholde sin egen ære, betyr drap av en eller flere av familiens kvinner, som på en eller annen måte ikke har oppført seg ærbart nok.
    Denne faren hadde to døtre. Han skulle drepe begge. Den ene ble drept, den andre overlevde så vidt.
    Historien til den datteren som overlevde, havnet i fengsel, og som resten av livet må leve i skjul på et hemmelig sted i ørkenen, er sterke saker.
    Som Lene Wold skriver til slutt (side 171):
    "Æresdrap er for meg en handling som er like motstridende som begrepet i seg selv. Som om "ære" noen gang kan rettferdiggjøre "drap"."
    En virkelig sterk dokumentarbok.

Denne boken var tøff å lese. Etter de første 50-ish sidene var jeg i tvil om jeg kom til å fullføre den, fordi det var så grusomt å lese. Som mor -og menneske - var det vanskelig å forstå at en kan snu seg mot sine egne døtre å faktisk drepe dem på bestialsk vis.

Vi får høre historien til en far som har tatt livet av sin mor, ene datter og prøvd å drepe datter nr to. Denne datteren gir også sin historie, og for en historie det er. De kommer fra et kjærlig, liberalt og åpent hjem, og jeg synes det var et mesterstykke av forfatteren at hun har klart å tegne et troverdig bilde av faren som både kjærlig og god, og som drapsmann. Hun viser begge sider, og dette gjør at boken får en dype langt utover det jeg forventet.

Fortellerstilen er ganske muntlig, og vi skjønner at her er det en forfatter som har stått på og jobbet beinhardt for å få historien sin. Hun har virkelig klart det, og jeg håper denne boken når ut til mange, mange!

Viktig og uforståelig tema. Godt skrevet.

For at verden skal gå fremover og forandres, må noen være annerledes og skape forandring

Noen ganger legger homofile ut kontaktannonser på nettet hvor de søker andre homofile av motsatt kjønn som de kan bygge en familie med. De bor sammen, får barn, og lever som en hvilken som helst familie, men så lever de også et dobbeltliv ved siden av. Da kan man både møte familiens forventninger, og leve de livene man vil.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

På samme måte som vi dekker til kvinnen med slør, dekker vi over våre hemmeligheter. Så lenge vi skjuler våre synder for offentligheten, er det greit.

Hvis en person angrer på noe som ikke kan gjøres ugjort - som for eksempel å ta livet av noen - er det naturlig at vedkommende rettferdiggjør eller bortforklarer handlingen for eksempel ved å se på seg selv som et offer for å redusere smerten.

• "Flukten fra Syria - et land i ruiner. To presidenter. Tre familiers skjebner" av Linn Kongsli Hillestad
  • "Betzy Kjelsberg - feminist og brubyggjar" av Magnhild Folkvord
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Fremmedkrigerne - fra en norsk småby til Den islamske staten (IS)" av Erlend Ofte Arntsen
  • "En norsk terrorist - portrett av den nye ekstremismen" av Lars Akerhaug
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Den forbudte elven" av Chigozie Obioma
  • "Tro, håp og revolusjon - et møte med en iransk kvinne" av Tove Skagestad