Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt

dikt

Kolon 2016 Heftet

Ved hjelp av bastante påstander og små, uventede nedslag skaper forfatteren overraskende overganger. Tekstene kan til tider oppleves nesten urimelige i sine utsagn, andre ganger så enkle at det blir hardt og svimlende. Diktjeget pines av sin egen skam og anger, fanget i en tilværelse av apati og isolert sinne.

«Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt» er en usentimental diktsamling, som med letthet beveger seg mellom det humoristiske og et dypt alvor.

Forlag Kolon

ISBN13 9788205494039

EAN 9788205494039

Her er min omtale av debuten til Ingvild Lothe. Linken fører til min bokblogg.

dette er livet, folkens
et sted for idioter

Mennesker dør og blir født hele tida,
jeg bare lever og lever.

Jeg blir snart nødt til å ta en pause
fra denne pausen jeg holder på med.

Jeg forandrer meg i morgen, tenkte jeg,
og hver kveld tenker jeg det samme.

Så lenge håret mitt vokser
og neglene mine gror
vet jeg at jeg dør litt, hver dag

du sier
jeg er en følelsesdesigner

jeg sier
jeg er en følelsesforsker

du ler
fordi du tror jeg tuller

jeg ler
fordi du tror jeg tuller

Jeg føler meg alminnelig og dum.
En dag orker jeg ikke mer.

Jeg leser sjeldent samme bok flere ganger, og ser uhyre sjelden samme film om igjen. Noen bøker har likevel den egenskapen at jeg ikke føler meg "ferdig" med dem. Ofte fordi de er det jeg kaller løk-bøker, altså at de har flere lag. Andre ganger fordi jeg føler jeg gikk glipp av noe - særlig spennende kan det være å lese starten på en bok om igjen når en er litt mer kjent med bokas karakterer fra før slik at en legger merke til andre aspekter ved boka enn første gang en leste og måtte konsentrere seg om å få med seg alt.

Og så er det de bøkene man tenker på lenge etter å ha lagt dem bort. Og bøker man husker følelsen i magen av, uten at handlingen nødvendigvis er klar. Sist men ikke minst finnes nostalgi - bøkene - bøker man liker på grunn av sammenhengen og omgivelsene de ble lest i, bøker man har positive assosiasjoner til, ofte på grunn av sine egne ytre omgivelser fra første gang man leste boka heller enn til bokas handling (F. Eks SVK av Roald Dahl - husker jeg leste den på hyttetur i Sirdal i 1998, husker mamma og pappas stemmer fra stua, husker peisens varme som hang igjen i kinnene mine da jeg la meg... Selve boka husker jeg ikke fullt så godt.. Men alt dette rundt er klokkeklar og gjør at jeg får gode assosiasjoner til boka.)

Kort sagt: her er bøker jeg av en eller annen grunn kan tenke meg å lese om igjen

Poesi fra unge kvinnelige stemmer.

• "Behold meg - prosadikt" av Tora Sanden Døskeland
  • "Hvitverk" av Athena Farrokhzad