Flukten fra leir 14

en beretning fra Nord-Korea

av (forfatter) og Poul Henrik Poulsson (oversetter).

Cappelen Damm 2014 E-bok

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202400903

EAN 9788202400903

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Nord-Korea

Omtalt person Dong-hyuk Shin

Flukten fra leir 14 er første bok jeg leser om Nord-Koreas leire for politiske fanger. Nord-Korea har mellom 150 000 og 200 000 politiske fanger. En av dem var hovedpersonen Shin Dong-hyuk, som forteller historien sin til journalisten Blaine Harden, etter flukten. Det leseren får vite er verre enn noen historier jeg har lest tidligere. Shin Dong-hyuk er født i fangenskap, og overlever ved å tyste på medfanger for å få litt ekstra mat. Alle fanger gjør dette, og på den måten har leirene full kontroll på alt som skjer, og det som ikke skjer. Alt for å få litt ekstra mat. Tortur og henrettelser foregår hele tiden. På mange måter er dette en forferdelig historie, men den er en øyeåpner for hva som skjer i verdens mest lukkede land. Kan godt sammenlignes med historier fra Gulag og Holocaust.

Oj, dette var tøffe greier ...
Det gjorde vondt å lese historien om Shin, hans oppvekst og kampen for å overleve under de forferdelige forholdene i fangeleiren.
Å bli født i en lukket fangeleir, hvor man blir sulteforet med dårlig mat, hvor man ikke får vite noe om verden utenfor fangeleiren - men blir opplært til å være lydig mot diktatoren, der straff og tortur er dagligdags, og der alle blir oppfordret til å angi hverandre for den aller minste lille ting. Man kan ikke stole på noen, ikke en gang de man er i familie med.
Vanskelig for oss i den frie verden å forestille seg hvordan det er å vokse opp i et slikt grusomt og undertrykkende diktatur. - Men jeg blir bare desto mer klar over hvor heldig jeg er som er født i lille, snille Norge.
Om bare halvparten av det som er skildret i boka er sant, er det mer enn ille nok.

Fra livet i en leir i Nord-Korea, en gutt som er født og oppvokst der. Deretter hvordan han klarte å flykte derfra.
Aktuell bok

... At amerikanerne var "djevler" som planla å invadere og ydmyke fedrelandet. Sør-Korea var en "kjøter" som logret for sin amerikanske herre. Nord-Korea var derimot et strålende land med modige og kløktige ledere som vakte misunnelse over hele verden. Han kjente faktisk ikke til at land som Sør-Korea, Kina og USA eksisterte.

Hvis en parkamerat døde, var den andre vanligvis dødsdømt. Kvinner som kjente Anne Frank i leiren Bergen-Belsen, sa at det verken var sult eller tyfus som drepte den unge jenta, som skulle bli naziperiodens mest berømte dagbokforfatter. De fortalte at Anne mistet lysten til å leve da søsteren Margot døde.

10 . Fanger som bryter lovene og reglene i leiren, vil straks bli skutt.
Alle fanger må oppriktig betrakte vokterne som sine lærere, og følge leirens ti lover og
regler, slik at de med slit og disiplin kan vaske bort sine tidligere feil.

Sør-Koreas schizofreni i håndtering av Nord-Korea utspiller seg tidvis som et slags Kabuki-teater på grensen mellom de to koreanske statene, hvor avhoppere sender opp ballonger mot hjemlandet med budskap som er ment å fornærme Kim Jong Il. Flygebladene beskrev han som en dranker med forkjærlighet for dyr, importert vin, en forfører av andre menns kvinner, en morder, en slaveeier og "djevelen selv".

Betydningen av ris i den nordkoreanske kulturen kan knapt overdrives. Risen står for velstand, frembringer nærhet til familien og velsigner et godt måltid. Leirfanger får nesten aldri ris, og fraværet av den er en daglig påminnelse om savnet av et normalt liv de aldri kan oppnå.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

Forsøk på å holde oversikt over leseåret 2012

Dette er bøkene jeg leste i 2014. Hvilke har du lest og hva synes du om de? Fortell!

• "Frontsøstre - norske kvinner under hakekorset" av Vegard Sæther
  • "Overleve - en beretning fra Kambodsjas mørke år" av Marit O. Bromark
  • "I skyggen av sharia" av Mohammad Mostafaei
  • "Mørkets rike - reportasje fra Nord-Korea" av Barbara Demick
  • "Nord-Korea - ni år på flukt fra helvete" av Eunsun Kim
  • "Den blå døren" av Lise Kristensen
  • "Livets skole - historien om de afghanske kvinnene som risikerer alt for å redde liv" av Kristin Solberg
  • "Barnehjemsbestyrerens sønn" av Adam Johnson
  • "Angitt av mamma" av Oddvar Schjølberg
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Islam - den 11. landeplage" av Hege Storhaug
  • "En forbrytelse i familien" av Sacha Batthyany