Englenes sorg

av (forfatter) og Tone Myklebost (gjendikter).

Forlaget Press 2011 Innbundet

Boka er en frittstående fortsettelse av Himmelrike og helvete, og handlingen foregår i en fiskelandsby ved kysten av Island for mer enn hundre år siden. Fortsetter i Menneskets hjerte.

Tiden er iblant et jævlig udyr. Den gir oss alt, for så bare å ta det fra oss igjen. Slik tenker Gutten. Han går rundt i den lille fiskerlandsbyen ved havet, det har gått tre uker siden den beste vennen hans døde, men allerede er han i ferd med å glemme. Nå har Jens postmann kommet til Plassen. Han skal ut å vandre, og Gutten skal være med. Eneboere, ulykker og gjengangere venter dem. Og snøen. Det er i slutten av april, men snøen faller likevel, den visker ut alle skiller, mellom hav og himmel, nord og sør. Om djevelen har skapt noe i verden - bortsett fra pengene - må det være snøstormen i fjellene, tenker Gutten. Englenes sorg er en frittstående fortsettelse av Himmelrike og helvete - Jon Kalman Sigurdssons magiske roman fra en landsby ved kysten av Island for mer enn hundre år siden, som ble kåret til en av årets beste bøker i Dagbladet i 2010.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2011

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Island

Det er et overveldende vakkert språk, jeg har aldri lest noe lignende. Og imponerende hvordan livet kan beskrives gjennom disse snøstormene som gutten og Jens må komme seg gjennom. Det er mye snøstorm og elendighet, men likevel så vakkert..... Jeg likte denne boken enda bedre enn den første :)

Kaldt og mørkt og lite sol.....

Lesesituasjonen min er kanskje årsak til at eg ikkje er like begeistra som dei andre her inne. Med orkanen "Nina" som bakteppe hos oss her vest,- og med den eine snøstormen etter den andre som Gutten og Jens postmann måtte kjempe seg gjennom - for meg vart det så mykje kulde, snø og is at eg nesten fraus her eg sat.
Stefanson skriv jo godt, lyrisk, men eg opplevde handlinga som stilleståande. Så trass i flott tittel, så vart det vel mykje snø, kulde, storm, gjenferd og død for min del....
Håper det er meir liv i neste boka!

Det blir litt vel mye poesi og for lite fremdrift i boka for min del, så har et blandet inntrykk. Starten gjespet jeg meg igjennom, men når gutten og postmannen Jens drar på sin strabasiøse postmannsreise over hav og fjell tar boka seg opp, og man må jo bare følge med på hva som skjer med dem. Det er jo utrolig at de ikke har pådratt seg lungebetennelse under første tur, men kjemper seg videre igjennom snøen.... gang på gang.... Slutten blir litt vel makaber.... og denne boka er bare en transportetappe til neste bok...

Den som holder penn og papir i hånden, har mange muligheter til å forandre verden.

Det er bedre å bevare de gode minnene enn å ødelegge dem ved å bli bedre kjent.

Sånn er det nemlig; man kan iblant ikke se livet før man kommer helt innpå det,og derfor bør vi aldri dømme noe på avstand.

Hvilken nytte har man ellers av diktningen, om det ikke finnes en makt i den som kan forandre skjebners livsveier?

Det finnes bøker som underholder deg, men som ikke berører noe i ditt innerste. Så er det de andre som får deg til å tvile, som gir deg håp, utvider verden og sannsynligvis gjør deg kjent med avgrunnen. Noen bøker betyr noe, andre underholder deg.

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

avkok av seneste lesing

• "Menneskets hjerte" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Fiskene har ingen føtter - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Himmelrike og helvete" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Veien ved Boolavaun" av Anne Enright
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Ikke gråte - roman" av Lydie Salvayre
  • "Havmannen - roman" av Carl-Johan Vallgren