Duevokterne

av (forfatter) og Kia Halling (oversetter).

Pax 2012 Innbundet

År 70 e.Kr. Etter å ha flyktet fra Jerusalem til Masada, blir den jødiske jenta Yael kjent med heksen av Moab, krigerdatteren Aziza, gamle Revka og Mannen fra nord. De fem er duevokterne på Masadas klipper. De bærer alle på en hemmelighet, og sammen må de kjempe både mot romerne og sitt eget folk.

Året er 70 e.Kr, Jerusalem har falt, og den jødiske jenta Yael må flykte fra byen. Etter en tid i ørkenen kommer hun til kong Herodes' gamle klippefestning Masada ved Dødehavet, der 900 jøder skjuler seg for romerne som snart har tatt over hele Judea. På Masada finner Yael tilbake til livet. Her møter hun den mystiske heksen av Moab og krigerdatteren Aziza. Hun blir kjent med bakerens kone, gamle Revka. Og hun møter Mannen fra nord, den høyreiste blonde slaven som blir lenket fast om natten. Sammen er de fem duevoktere på Masada. Samtidig som romerne rykker stadig nærmere, må duevokterne også kjempe mot sitt eget folk på klippen. For de fem bærer alle på hemmeligheter, om hvem de er, hvor de kommer fra - og hvem de egentlig elsker. Duevokterne har fått fantastisk forhåndsomtale i USA, bl.a. av Toni Morrison: "Vakker, rystende - et storslått bidrag til dette århundrets litteratur." Alice Hoffman er en amerikansk forfatter bosatt i Boston og New York. Hun har skrevet en rekke romaner, flere av dem er filmatisert. Bøkene hennes er oversatt til over tjue språk.

Forlag Pax

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Israel

Skildrer livet på Masada før den uunngåelige undergangen. Sanselig, poetisk, høytidelig men også enkelt, rått og klart språk. En virkelighet der alt har symbolsk betydning, der alle hendelser og fenomener varsler om noe annet. Mest om kvinner og kvinners liv, men også om deres fedre, brødre, sønner og elskere. Skiftende synsvinkler, men alle hovedpersonene er bundet sammen og ender sin historie på samme sted.
En bok som kommer til å sitte i meg lenge, lenge. Ligner ikke noe annet jeg har lest de siste årene, men Hoffman ligner seg selv! Fremmed, men også nært.

Eit ord som beskriv denne boka, fantastisk.

Ei fantastisk flott bok, som var vanskelig å legge fra seg. Gripende fortelliger. Jeg synes også jeg fikk innblikk i en historisk periode som jeg ikke hadde noe kjennskap til fra før. Fikk lyst til å lese mer av denne forfatteren.

Fantastisk bra bok av Alice Hoffman, en forfatter som tidligere har vært ukjent for meg.
Grunnen til at jeg valgte denne boken er at den handler om Masada i Israel, et sted som jeg besøkte tidligere i år. Der fikk jeg høre historien om selotene, folket som bodde på Masada rundt år 70 e.kr og deres skjebne. Det var dette som fristet da jeg leste en omtale av boken her på Bokelskere.no. Romanen skildrer livet på Masada før undergangen, som er historisk hendelse fra slutten av den jødisk-romerske krig. Masada er ruinene etter et befestningsverk fra oldtiden som ligger i sørdistriktet av Israel, lokalisert på toppen av en avsondret fjellplatå i den østlige utkanten av Judeaørkenen og med utsyn utover Dødehavet. Boken er en blanding av historie og magisk realisme - her har symbolsk betydning, alle hendelser og fenomener varsler om noe annet. Denne boken som kommer til å sitte i meg lenge. Anbefales!

Forfatteren har tatt utgangspunkt i en sann historie fra år 70 e. Kr. 900 jøder har inntatt festningen i Masada som kong Herodes bygde. Der lever de godt, men romerne er etter dem, og de rykker stadig nærmere...

Her møter vi mange sterke skikkelser. Ungjenta Yael som er utstøtt av sin egen far. Hennes bror som er en anerkjent kriger. Mannen fra Dalen som har mistet livsgøden. Mannen fra Nord som lenkes fast hver kveld. Heksen fra Moab som sies å ha kontroll på naturens elementer.

En fantastisk historie. Både grusom, trist og full av kjærlighet.

The story became a cloud, and the cloud a sheet of rain, and rain fell trhorughout the empire

Etter en tur til Israel og Jerusalem oppsto et ønske å bli bedre kjent med landet gjennom litteraturen. Hvem er Israels store forfattere? Utgangspunkter er IKKE å gå inn i de pågående konfliktene, men å bli kjent med folket gjennom litteraturen. Forslag mottas gjerne.......

Bøker jeg har lest eller hørt i 2013

• "Kjærlighetens magiske regler" av Alice Hoffman