Den senile landmåleren

av (forfatter) og Ellen Holm Stenersen (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Den senile landmåleren Taavetti Rytkönen reiser gjennom Finland sammen med en drosjesjåfør som ikke vil hjem. Landmåleren husker ikke hva han heter, hvor han bor eller hvorfor han plutselig har veldig mange penger, men kampviljen er hvertfall inntakt. På veien møter de en albansk arkitekt, en bosnisk tolk og tolv kvinnelige franske naturister.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211553

EAN 9788203211553

Omtalt sted Finland

Den tidligere landmåleren Taavetti Rytkönen aner ikke hvem han er, hvor han bor eller hvorfor han har en hel masse penger på seg. Hadde det ikke vært for at drosjesjåføren Seppo Sorjonen hadde forbarmet seg over ham, er det ikke godt å si hva som kunne skjedd med ham.

Seppo vil mer enn gjerne kjøre den gamle mannen rundt, særlig når han skjønner at gamlingen har penger å betale med. De kjører og de kjører, og etter hvert husker Rytkönen mer og mer, bl.a. hva han heter.

De utroligste situasjoner oppstår, og mengder med alkohol er selvsagt inne i bildet. Det blir også mer og mer åpenbart at Rytkönen er dement, og at han ikke klarer seg alene. Det oppstår et varmt vennskap mellom ham og Seppo, som er temmelig desillusjonert selv. Men ble det morsomt? Vel ... Jeg er en ihuga Paasilinna-fan, men denne boka fenget dessverre ikke. Jeg opplevde ikke at den hadde det viddet som Paasilinnas bøker ellers er så full av. Hvor du blir nesten til randen oppgitt av fortvilelse på hovedpersonenes vegne og samtidig ler deg fillete ... Dette manglet i denne boka, som jeg rett og slett ikke syntes hadde den nerven som jeg ellers forbinder med denne forfatteren.

Det blir bare terningkast tre fra meg denne gangen.

Galskap og humor fra finske Arto Paasilinna.
I denne boka er det ingen ende på galskapen. Her går noen gamlinger til sin egen private krig mot staten, og hevner seg ved å lage et fullstendig kaos av sitt eget livsverk, fordi staten ikke lenger ser verdien av å subsidiere de finske bøndene.

Men her finnes også en alvorlig snert under humoren. Kan finske bønder overleve i et EU-samlet Europa? Magre vegetarianere/naturister på utflukt får sine pass påskrevet; det er ikke lett å overleve på røtter og urter i de finske skoger. Oksekjøtt og skikkelig mat må til for å få tilbake vett, fornuft og sunne kropper. Og ikke minst tar han opp spørsmålet om hvordan vi skal behandle og ta vare på våre gamle, senile mennesker i vår siviliserte verden...

kosebok. fantastisk god underholdning. anbefales varmt.

Jeg likte historien og ideen godt, men syns dessverre det ble for mange detaljer.

Det sa Taavetti Rytkönen, en herre av eldre årgang. Når slipsknuten omsider var på plass, skrittet han uten videre inn i drosjen og inntok baksetet. Lettet lukket han øynene.

– Hvor skal vi kjøre? spurte Sorjonen.

– Forover.

Villsvinet forsøkte å snuse, men det er ikke så lett når man har trynet fullt av løk

Menn er som lastebiler, gamle menn som gamle skrabber, unge menn som nyere. Det finnes selvsagt også menn som minner mer om mopeder eller vannskutere. En kvinne er alltid en personbil, hvis hun er bil i det hele tatt. En vakker kvinne ser ut som en åpen bil med smekre linjer når hun er ung, men hvis hun er for mye ute og kjører om nettene, tåler ikke karosseriet det. Hun får bulker, riper i lakken og platene ruster. Når hun rygger, går blinklyset bak i stykker, og det lønner seg ikke å sette inn et nytt.

Et busslast med førti frodige damer fra husmorlaget i Kornkammer-Finland ankom tilfeldigvis for å spise middag. (...) Da damene først hadde overvunnet sjenansen, gikk de med liv og sjel inn for å lære bosniske ringdanser. Det gikk så vilt for seg at hovmesteren ble rent bestyrtet. Ved midnatt hadde den muntre husmorflokken veltet et bord, og den tykkeste husmoren i den ytterste danseringen landet med baken oppi orkesterets største tromme, slik at den sprakk. Hendelsen gikk senere under betegnelsen "braket i Seinäjoki".

Sorjonen brydde seg ikke så mye om penger. Han sa at han hadde vært sammen med den gamle mannen for vennskapets skyld. Vennskap er en gratis naturressurs. For noen mennesker tar det aldri slutt.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

Har laget min egen liste for hva jeg ønsker å lese denne sommeren. Tips fra bokelskerne her inne.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

• "Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting" av Arto Paasilinna
  • "Adam og Eva" av Arto Paasilinna