Solen over slekten Scorta

av (forfatter) og Hanne Herrman (oversetter).

Bazar 2007 Innbundet

Sør-Italia 1875. Kjeltringen Luciano Mascalzone er tilbake i hjembyen Montepuccio etter et lengre fengselsopphold. Luciano er besatt av den vakre Filomena, og vil gjøre alt for å forføre henne. Dette lykkes han i, og Filomena føder sønnen Rocco, første ledd i Scorta-slekten. Selv om Rocco er født i fattigdom og skam ender han opp som en av landsbyens rikeste og mest forhatte menn. Romanen handler om den stolte Scorta-slektens kamp og fattigdom gjennom fem generasjoner, og om deres søken etter lykken.

Vinner av Goncourt-prisen 2004 Italia, 1875: En kvelende het sommerdag vender den beryktede kjeltringen Luciano Mascalzone tilbake til hjembyen Montepuccio sør i Italia. Etter femten år i fengsel er han besatt av lyst, og skjønt han vet at det vil koste ham livet, har han kun ett mål denne dagen: å erobre den vakre Filomena. Med et begjær så brennende at bena hennes skjelver, gir den vakre kvinnen seg hen til ham ... Av dette hastige møtet fødes Rocco - første ledd i den stolte slekten Scorta. Han fødes til fattigdom og skam, men ender opp som en av landsbyens rikeste og mest foraktede menn. De tre barna hans arver ingenting av formuen, men fører slekten videre med stolthet, styrke og en ukuelig tro på kraften i slektsnavnet. En Scorta gir aldri opp. SOLEN OVER SLEKTEN SCORTA er en storslått slektssaga om fem generasjoners kamp og fattigdom under Montepuccios stekende sol. En varm fortelling om å søke lykken - uansett. "Uforglemmelig." Lire, Frankrike "En forheksende roman." San Francisco Chronicle, USA

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Italia

En hyggelig, lettlest bok. Vakre skildringer av sør-Italia, og et vakkert språk.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "I slaktemåneden - roman" av Fartein Horgar
  • "Slakteren i Liseleje" av Ane Riel