Skyggespillet

løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Press 2020 Innbundet

Den 13. juli 1949 døde Alfredo Reinhardt på Santo Spiritosykehuset i Vatikanet. Dødsårsaken ble oppgitt som alvorlig leversvikt. Men pasienten var innlagt under falskt navn. I virkeligheten het han Otto von Wächter: høytstående SS-offiser, tidligere guvernør for Galicia i dagens Ukraina og ettersøkt for drapet på over 100 000 mennesker. Hva brakte ham til Roma? Og hvorfor døde han?

Den framstående menneskerettighetsjuristen Philippe Sands debuterte som sakprosaforfatter med den internasjonale kritikersuksessen og bestselgeren Tilbake til Lemberg i 2016. Der fortalte Sands historien om bestefaren Leo, som flyktet fra Lemberg i Ukraina akkurat i tide til å unngå tyskernes skrekkvelde under krigen. SS-offiseren som ledet det nazistiske regimet i byen spilte en birolle i Tilbake til Lemberg - en dannet østerriksk aristokrat med et slående ytre og lang erfaring som jødejeger. Han het Otto von Wächter. I Skyggespillet er det han som spiller hovedrollen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2020

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Østerrike

Omtalt person Otto Wächter

Dette er en interessant bok om SS-offiseren Otto Wächter og hans familie. Vi treffer Horst Wächter, sønnen til Otto, født i 1939; han var altså bare en liten gutt under krigen. Horst benekter, mot alle soleklare bevis, at faren kan være ansvarlig for drap på titusenvis av jøder. Boken veksler mellom å følge sønnen Horst, og mellom å følge Otto Wächter i hans gjerning som høystående SS-offiser før og under 2. verdenskrig. Vi treffer også Niklas Frank, sønnen til Hans Frank. Hans Frank var generalguvernør i Polen under 2. verdenskrig, og han ble etter krigen dømt til døden for sine forbrytelser. I motsetning til Horst Wächter, har Niklas Frank forsonet seg med farens grusomme gjerninger.

Gjennom blant annet dagbøkene til Charlotte Wächter (som Philippe Sands har fått tilgang til fra Horst Wächter) får vi et godt innblikk i mye av det som skjedde i Wächter-familien før, under og etter 2. verdenskrig (Charlotte var konen til Otto Wächter). Philippe Sands har i tillegg gjort en særdeles grundig kildegjennomgang i arbeidet med denne boka.

Jeg anbefaler også dokumentarfilmen "What our fathers did: A Nazi Legacy". Dokumentarfilmen følger en del av det Philippe Sands skriver om i boken: Møtet mellom Horst Wächter og Niklas Frank, og noen av reisene de er på sammen med Philippe Sands.

Boken inneholder veldig mange navn og steder, og den kan være litt tung på den måten; det er også grunnen til at jeg havner på en 4-er. Men det er en sterk 4-er, og jeg kan absolutt anbefale boka.

Jeg har ikke lest Tilbake til Lemberg av samme forfatter, men den skal også leses!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Redningsmenn - skandinaviske aksjoner for å redde fanger fra tyske konsentrasjonsleire i krigens siste år" av Bo Lidegaard
  • "Si bare ett ord - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Offer 55" av James Delargy
  • "I Stalins skygge - 1946-1949" av Alf R. Jacobsen
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Trieste - dokumentarisk roman" av Daša Drndić
  • "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "Lars O. Bru og havet - roman" av Morten Bjerga
  • "Barn, lov meg at du skyter deg - vanlige tyskeres undergang i 1945" av Florian Huber
  • "Churchills ilddåp - en historie om familie og motstandskraft under bombingen av London 1940-1941" av Erik Larson
  • "Holocaust i Norge - registrering, deportasjon, tilintetgjørelse" av Bjarte Bruland