De kom til oss

tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms

Pax 2016 Innbundet

Høsten 1944 ble den brente jords taktikk tatt i bruk i Norge. Dermed ble sivilbefolkningen i nord jaget vekk fra sine hjem, og tvangsevakuert til andre deler av landet. De kom til oss forteller historien om dem som ble fordrevet, hva de ble utsatt for og hva slags mottakelse de fikk der de kom.

Hitlers ordre om tvangsevakueringen ble gitt da andre verdenskrig var på hell og Tyskland var på defensiven. Finnmark og Nord-Troms skulle da brennes og tømmes for alt som kunne være til hjelp for fremrykkende russiske tropper eller også for den norske eksilregjeringen i London. Ordren innebar en fullstendig ødeleggelse av disse nordlige landsdelene, der flere byer allerede var rasert av de alliertes bombing.

Innbyggerne ble tvunget i båter og på tog, der trengsel og mangel på hygiene gjorde ferden uutholdelig. Flere hundre mennesker omkom som følge av evakueringen. Denne boken gir en grundig fremstilling av operasjonen i Finnmark og Nord-Troms, samtidig som den lar de evakuerte komme til orde med sine erindringer. Den gir også en stemme til de mange som deltok i mottaksarbeidet sørpå. Det er en rystende beretning om krigens realiteter på norsk jord.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Troms og Finnmark

Kirkenes hadde over 1000 flyalarmer og over 300 bombeangrep ila krigen - nestverste utsatte by i Europa etter La Valetta på Malta. Sør-Varanger kommune hadde over 70 000 tyske soldater innom ila to år, dvs ti tyske soldater pr norske innbygger. Storpolitikk og motstandskamp jobbet ikke like mye for befolkningen i Troms og Finnmark, ei heller skjønte soldater sørfra - da de omsider kom - hva som særpreget livet der nord og at alt ikke var like svart-hvitt som kanskje i sør. Å snakke om disse årene, disse opplevelsene, disse forferdelige reisene sørover, tap av alt hjemme, tap og savn av familie ble det lite tradisjon for - det var bare å sette igang med gjenoppbygging da de kom hjem. Den brente jords taktikk var ment som terror og slik ble det opplevd. Det var i den landsdelen de største krigshandlingene mot sivilbefolkningen skjedde under 2.verdenskrig i Norge, men krigshistorien skrives også av makten. Tiden etter krigen var viet forsoning og gjenoppbygging - å rive opp i gamle sår eller å få rettet opp urett, var ganske så vanskelig. Nettopp derfor er det viktig med en slik bok som akkurat rekker tidsvitnene før disse viktige fortellingene forsvinner for alltid.

Boka forteller om tvangsevakueringa av befolkningen fra Finnmark og Nord-Troms høsten 1944 og til freden kom i mai 1945. De forferdelige lidelsene menneskene måtte gjennomgå, se hjemmene sine bli brent ned, forlate husdyrene sine som kunne bli avlivet på grusom måte av enkelte tyskerne. Mange stakk av og gjemte seg i gammer og huler. Uvissheten om hva som skjedde må ha vært grusom.
Selv om jeg selv har familie som måtte tvangsevakuere, var krigen ikke noe som ble snakket om da freden kom, hva de opplevde skulle helst glemmes. Nå er de fleste døde og tatt hendelsene med seg.

Her er min omtale av De kom til oss. Linken fører til min bokblogg.

• "Da freden brøt løs - de første månedene i frihet etter andre verdenskrig" av Trond Risto Nilssen
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-45" av Alf R. Jacobsen
  • "Marcus Thrane - forbrytelse og straff" av Mona R. Ringvej
  • "Brent jord - 1944-1945" av Asbjørn Jaklin
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "Bare kirka sto igjen - fortellinger om krigen i Finnmark" av Marion Palmer
  • "Drømmen om Amerika - innvandringen fra Norge 1825-1900" av Sverre Mørkhagen
  • "Farvel Norge - utvandringen til Amerika 1825-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum