Marcus Thrane

forbrytelse og straff

Pax forlag A/S 2014 Innbundet

Marcus Thrane er noe av et mysterium i norsk historie. Hans skjebne var å bli dømt i Høyesterett for å ha tatt i bruk det frie ord. Han kjempet for allmenn stemmerett for menn i en tid der dette ble møtt med autoritær avvisning og fengselsstraff. Marcus Thrane (1817-1890) er kjent som "sosialistisk agitator" og som grunnlegger av thranitterbevegelsen. Men hvor radikal var han egentlig? Og hva formet livsvalgene hans - personlig og politisk? I historikeren Mona Ringvejs bok står Thrane frem som en demokratiforkjemper som ble knust av et autoritært styre. Fortellingen om Marcus Thrane er en av de glemte episodene som viser at Norge på 1800-tallet drev en innbitt kamp mot, ikke for demokratiet. Thranes kamp ble nemlig slått til jorden ved et justismord, som inntil nylig ikke er blitt undersøkt. Marcus Thrane ble både helt og antihelt i kampen for allminnelig stemmerett, ytringsfrihet og folkestyre. Hans liv og arbeid skildres her som en politisk - og menneskelig - tragedie, men også med islett av komedie.

Forlag Pax forlag A/S

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Norge

Omtalt person Marcus Thrane

• "Betzy Kjelsberg - feminist og brubyggjar" av Magnhild Folkvord
  • "Gjør din plikt, krev din rett" av Yngve Hågensen
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Rosa Luxemburg - en biografi" av Ellen Engelstad
  • "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum
  • "Betzy - fortellingen om en norsk foregangskvinne" av Frid Ingulstad
  • "Helge Ingstad - en biografi" av Frode Skarstein
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Farvel Norge - utvandringen til Amerika 1825-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Nini Roll Anker - en kvinne i tiden" av Tordis Ørjasæter