Gjør din plikt, krev din rett

av (forfatter) og Jan Ove Ekeberg (medforfatter).

Aschehoug 2004 Innbundet

Forfatteren forteller historien om sitt liv, fra han som liten barnehjemsgutt flyktet fra tyskerne gjennom det krigsherjede Finmark, til nærkamper med Gro og andre samfunnstopper på de politiske slagmarkene. Han er åpenhjertig om både seg selv og andre sentrale skikkelser i norsk samfunnsliv, og avdekker maktkampen i arbeiderbevegelsen. Men dette er ikke bare en politisk selvbiografi, hans personlige beretning er like sentral. Med personregister.

Han er barnehjemsgutten som ble LO-leder og en førende skikkelse i norsk arbeiderbevegelse. Den glødende taleren med kraftuttrykkene og det strie bukkeskjegget har en spennende historie å fortelle - fra han som liten barnehjemsgutt flykter fra tyskerne gjennom det krigsherjede Finnmark, til nærkamper med Gro og andre på de politiske slagmarkene rundt Youngstorget. Yngve Hågensen er nådeløst åpenhjertig både om seg selv og andre sentrale skikkelser i norsk samfunnsliv. Men hans historie er langt mer enn en politisk selvbiografi. Han forteller også hjertevarmt om forholdet til sin mor - som plasserte ham og broren Reidar på barnehjem - og om hvordan de fant henne igjen og bygde opp en familie. Yngve Hågensens personlige beretning er like sterk og nær som den politiske.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203229695