Marcus Thrane

forbrytelse og straff

Pax forlag 2019 Heftet

På midten av 1800-tallet startet Marcus Thrane Arbeider- Foreningerne, en nesten landsomfattende folkebevegelse for demokrati og sosiale reformer. Marcus Thrane (1817-1890) tok i bruk det frie ord i denne kampen, men ble dømt i Høyesterett for å ha inspirert til revolusjon. Thranes kamp for allmenn stemmerett for menn ble dermed møtt med autoritær avvisning og fengselsstraff. Hans skjebne ble en politisk tragedie. Målet for foreningene var opplysning, sosiale og politiske endringer. Middelet var å ta pennen fatt, skrive i avisen og skrive til kongen med bønn om reformer. Slik ville Marcus Thrane søke å virkeliggjøre den demokratiske visjonen han så i Grunnloven av 1814. I Ringvejs kildenære fortelling inngår arbeidsfolks strevsomme liv og strenge kår. Sentralt i beretningen står Arbeider-Foreningernes landsomfattende virksomhet og medlemmenes egne stemmer.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Marcus Thrane

• "De lange linjer - arbeiderbevegelsens historie i Norge" av Trond Gram
  • "Historisk atlas over Oslo - gamle kart forteller" av Lars Roede
  • "Christian Frederiks tapte rike" av Mona Ringvej
  • "Betzy Kjelsberg - feminist og brubyggjar" av Magnhild Folkvord
  • "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "I Stalins skygge - 1946-1949" av Alf R. Jacobsen
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Martin Tranmæls metode - da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen" av Mímir Kristjánsson
  • "Gjør din plikt, krev din rett" av Yngve Hågensen
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis