Drømmen om Amerika

innvandringen fra Norge 1825-1900

Gyldendal 2012 Innbundet

Boka er en oppfølger til "Farvel Norge" (2009)

Bind to i Sverre Mørkhagens storverk om den norske utvandringen til Amerika.

9. oktober 1825 satte 52 norske immigranter på skuta «Restauration» endelig føttene på amerikansk jord. For mange passasjerer og for tung last, mente myndighetene i New York, som ønsket sine nye landsmenn velkommen med straffetoll og beslag av skuta. Med en kald vinter i vente satte ruinerte norske bosettere kursen nordover for å etablere sin egen koloni, Kendall ved Ontariosjøen. En brutal start til tross, senere skulle det strømme på med nye norske bosettere. Totalt innvandret nærmere 600 000 nordmenn til Amerika fra 1825 til 1900.
Drømmen om Amerika handler om slit og savn, mot og vilje og om et liv i ukjente omgivelser. Men de norske pionerene bet seg fast og skapte egne samfunn med lokale aviser, akademier og menigheter. Sverre Mørkhagen skriver med autoritet og innlevelse om de som våget å tro på drømmen om Amerika, en historie alle norske familier har et nært forhold til.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788205426986

EAN 9788205426986

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Norge USA

• "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Farvel Norge - utvandringen til Amerika 1825-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Christian Frederik - konge av Norge (1814)" av Lars Roar Langslet
  • "Christian IV - konge av Danmark og Norge" av Lars Roar Langslet
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Skjebnemøte vest for havet - de beseiredes historie" av Thor Heyerdahl
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Den mislykkede spionen - fortellingen om kunstneren, journalisten og landssvikeren Alfred Hagn" av Nikolai Brandal
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem