Det norske Amerika

nordmenn i USA og Canada 1900-1975

Gyldendal 2014 Innbundet

Tredje og avsluttende bind i Sverre Mørkhagens storslåtte verk om den norske utvandringen til Amerika

....... Det norskamerikanske samfunnet blomstrer på begynnelsen av 1900-tallet. Vern av norsk språk og norske tradisjoner er et samlende motiv, og patriotismen når sitt høydepunkt ved 100-årsjubileet for den norske innvandringen i 1925. Med den økonomiske verdenskrisen blir alt tøffere. USA innfører innvandringsrestriksjoner, den amerikanske drømmen blir med ett fjernere, og stadig flere lengter hjem.
...... .Sverre Mørkhagen skriver med autoritet og innlevelse om norskamerikanere som Thorstein Veblen, mistilpasset sosialøkonom kalt «den amerikanske Karl Marx», sykepleieren Elisabeth Fedde, som hjelper forkomne norske immigranter i New York, og Knut Rockne, amerikansk fotballspiller kåret av magasinet Life til USAs tredje mest innflytelsesrike immigrant.
"I en tid da så mange er opptatt av røtter og slekt burde Sverre Mørkhagens storverk om den norske utvandringen til Amerika være en gullgruve." Finn Stenstad, Tønsberg Blad

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205468443