Olav den hellige

spor etter helgenkongen

av (forfatter) og Knut Ødegård (forfatter).

Press 2011 Innbundet

Forfatterne følger sporene etter helgenkongen Olav Haraldsson, og ser på hvilken betydning Olavskikkelsen har hatt i norsk og europeisk historie. De ser også på Olavtradisjonen, samlet og i sin helhet. Boka viser også Olavsbildene i kunsten, fra de første fremstillingene og frem til senmiddelalderen. Har litteraturliste.

I de siste tiårene har interessen for Olav den Hellige vært sterkt økende i Norge. I boken Olav den hellige. Spor etter helgenkongen byr Lars Roar Langslet og Knut Ødegård på et møte med de eldste tekstene og bildene i denne tradisjonen. I sentrum for boken står Knut Ødegårds gjendiktninger av alle de viktige kvadene om - og av - kongehelgenen: Både Olav Haraldssons egne dikt, skaldekvadene fra kort tid etter hans død, og ikke minst det monumentale diktet Geisli. Tekstene presenteres for første gang samlet og uavkortet i en oppdatert norsk språkdrakt. I tillegg kommer fyldige introduksjoner til hvert av diktene, samt kapitler som tar for seg viktige spørsmål knyttet til Olavsskikkelsen og hans betydning i norsk og europeisk kulturhistorie. Tekstene er ledsaget av et bredt utvalg av verk fra den norske, nordiske og europeiske Olavskunsten fra tiden før reformasjonen. Illustrasjonene er visuelle uttrykk for den religiøse erfaringsverden som diktene og Olavslitteraturen formidler.

Forlag Press

Omtalt tid Middelalderen Vikingtiden