New Frontier Hotel

Oktober 2009 Innbundet

I 1950 føder Edith en sønn, og familien sender henne til onkelen i Amerika. På New Frontier Hotel treffer hun Elvis. Omtrent samtidig blir hun sammen med den svenske fotografen Evert. Han tar henne med til et nytt liv i Sverige, der de bor i det hvite huset med barna John, Liv og Otto. Men en kveld forsvinner Evert ut av familien. Da eldste sønnen emigrerer til Amerika er det som om ingen tid har gått. Elvis gjør comeback i Las Vegas, tretten år etter at Edith banket på hotelldøra hans.

Edith blir alenemor på femtitallet, og familien sender henne til onkelen i Amerika. I heisen på New Frontier Hotel i Las Vegas treffer hun Elvis Presley som er ung, åpen og står foran sitt store gjennombrudd. Hun banker på døra hans og får slippe inn. Omtrent samtidig treffer Edith den svenske fotografen Evert, som tar henne med til et nytt liv i Sverige. De bor sammen i det store hvite huset, med barna John, Liv og Otto. Men kjærligheten er ikke enkel, og Evert forsvinner til slutt ut av familiens liv. Og da eldstegutten John bestemmer seg for å emigrere til usa, er det som om ingen tid har gått; Ediths Amerika er levende igjen. New Frontier Hotel er en rik fortelling der unnlatelser, ulykker og hemmeligheter truer en familie med sterke og svært ulike personligheter.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Etterkrigstiden 1970-1979 1960-1969

Omtalt sted Sverige Nevada

På 50-tallet føder Edith en sønn. Barnefaren er ute av bildet, og hun etterlater ham hos foreldrene sine for å emigrere til USA. Her møter hun selveste Elvis, og like etter den berømte fotografen Evert.
Evert frir og tar henne med til sitt hjemland Sverige. Her vokser Ediths sønn og halvsøsknene opp, men så blir familien forlatt av Evert.
Tretten år etter hjemkomsten til moren, emigrerer John, Ediths eldste sønn, til USA, hvor Elvis gjør comeback i Las Vegas.

Edith er en urolig sjel og har ikke akkurat vært heldig med valg av fedre til sine barn. Ungene må ofte klare seg selv, og familiekonstellasjonen blir noe aparte og farlig...

Verdt å lese og mye å diskutere i en lesesirkel eller lignende.

• "Lasses hus - roman" av Anna Bache-Wiig
  • "Teppefall - kriminalroman" av Kjersti Scheen