Tordengudens sønn

av (forfatter) og Ellen Holm Stenersen (oversetter).

Aschehoug 2010 Innbundet

Det finske folket tilber ikke lenger sine guder, de er blitt omvendt til kristentroen. På et møte i den finske himmel melder Tordengudens sønn seg frivillig til å misjonere blant finnene. For ikke å skremme vettet av folk reinkarnerer han seg i en fattig jordeier og antikvitetshandler, men misjonsarbeidet går ikke så lett som ventet.

De gamle finske gudene har sett seg lei på at ingen tilber dem lenger. Andre religioner og ren ateisme har tatt over. På et møte blant gudene melder Tordengudens sønn, Rutja, seg frivillig til å misjonere blant finnene. Han er forberedt på alt, absolutt alt. Slik blir det til at den hårete kraftkaren Rutja vender tilbake til jorden. Det er med forskrekkelse han oppdager den menneskelige dårskap og sivilisasjonens underlige irrganger. For ikke å skremme vettet av folk reinkarnerer han seg i en fattig jordeier og antikvitetshandler. Men han tar ikke fem øre for å la lynet slå ned på dem han ikke liker. Og misjonsarbeidet, det går ikke så lett som ventet.

ISBN13 9788203212550

EAN 9788203212550

Omtalt sted Finland

Ordet kristendom kommer for øvrig nettopp av at Jesus ble korsfestet. Ganske morsomt forresten. Hvis Jesus hadde vist seg på jorden i dag, ville han sikkert ikke ha blitt korsfestet. Han ville nok heller ha endt sine dager dinglende i en galge eller ganske enkelt blitt likvidert ved skyting. Da ville i så fall milliarder av mennesker ha bekjent seg til enten galgendommen eller skytendommen, og ikke til Jesus Kristus, men til Jesus den Hengte ...

Rutja hadde en viss kollegial medfølelse med Jesus.

kvinnene satt apatisk og drakk kaffe på verandaen. De hadde ingenting å gjøre, og de gjorde heller ingenting.

"Heldigvis er jeg gud og ikke forfatter," sukket Rutja lettet.

Rutja stakk lommeboka i lomma. "Den handelsmannen må være nokså tett i potta, når han bytter mat mot et papir. Men kanskje det også er en av de nye finske skikkene."

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

Følger trenden og lager liste

bøker jeg har lest i 2014.

• "Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting" av Arto Paasilinna
  • "Adam og Eva" av Arto Paasilinna