Sytten

av (forfatter) og Turid Farbregd (oversetter).

Oktober 2012 Innbundet

Som 17-åring har romanens hovedperson sommerjobb på et kjøpesenter. Her blir han kjent med Vesku som er noen år eldre enn han. Vesku vil gjerne at de skal være venner, men han er for sær og rar. Tjue år seinere er hovedpersonen en suksessrik forfatter, men hans siste roman får ikke så god mottakelse som han er vant til. Romanen har selvbiografiske trekk fra forfatterens ungdom, og forfatteren kontaktes av Päivi, som fortsatt jobber på kjøpesenteret. Hun mener at framstillinga av Vesku er helt feil.

En syttenårig gymnasiast med forfatterdrømmer har sommerjobb på et kjøpesenter i en liten by. På jobben blir han kjent med Vesku, som er midt i tjueårene, som har penger, spanderer på ham og vil være nær venn. Tjue år senere har suksessforfatteren nettopp utgitt en ny roman med selvbiografiske trekk fra sin ungdom. Denne gangen er mottakelsen ikke så varm som han er vant til. I en anmeldelse anklages han for homofobi. Han får også eposter som han ikke svarer på fra Päivi som fremdeles jobber på kjøpesenteret. Hun er kritisk til hvordan han skriver om sin gamle arbeidskamerat - han var slett ikke slik han framstilles i boken. Päivi, som selv går på skrivekurs, mener forfatteren lyver. Sytten er en mangefasettert roman om ungdom og drømmer, og om litteraturens forhold til livet.

Forlag Oktober

Omtalt sted Finland

En original og besnærende bok som utspiller seg på to plan. Den starter med en historie som senere skal vise seg å bli innholdet i en slags selvbiografisk bok. I andre del kommer andre personers reaksjon på denne framstillingen. Altså en slags ”bok om boka”. Interessant og lettlest. Men et lite minus er at det er mange navngitte personer her, og for en norsk leser kan det virke litt uoversiktlig med alle de fremmedartede finske navnene, ikke minst på grunn av dobbelheten som oppstår når samme person er utstyrt med to ulike navn alt etter hvilket plan det fortelles fra.

Individet som har havnet utenfor flokken, kommuniserer på et språk som flokken ikke skjønner.

Selv når mennesket har valgt ensomheten, holder det ikke opp med å savne flokken.

Forelskelse er den største risikoen. Lottospillenes lotto. All tippings mor.

Nettopp det unike gjør individet dypt ulykkelig.

Dag etter dag er himmelen grå og i sørgelig harmoni med sinnstilstanden.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

• "Øyeblikkets lys" av Juha Itkonen
  • "Sannheten" av Riikka Pulkkinen