Beloved

Vintage 2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos Bookis!

Terrible, unspeakable things happened to Sethe at Sweet Home, the farm where she lived as a slave for so many years until she escaped to Ohio. Her new life is full of hope but eighteen years later she is still not free. Sethe's new home is not only haunted by the memories of her past but also by the ghost of her baby, who died nameless and whose tombstone is engraved with a single word: Beloved.

Forlag Vintage

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Ohio

Språk Engelsk

[...] hva det hadde kostet å dra tennene på saga under den lille halen; å kjenne barneblodet pumpe som olje mellom fingrene; å holde ansiktet hennes for at ikke hodet skulle dette av; å trykke henne inntil seg for å ta imot, ennå, dødskrampene som jaget gjennom kroppen hun tilba, lubben, og søt av liv. Sterkt om slavenes kår i et sosialt tilbakestående Amerika. Toni Morrison fikk Nobelprisen i litteratur i 1993. Elskede er også en del av verdensbiblioteket der hundre forfattere fra femti land har valgt ut de hundre viktigste bøkene gjennom tidene.

Dette er en bok jeg likte veldig godt. Morrison går dypt inn i hvordan de umenneskelige forholdene svarte levde under mens de fortsatt ble holdt som slaver og i tiden etterpå preget forholdene dem i mellom og til dem selv. Den er brutal og hjerteskjærende når overgrep og noen av de mange forferdelig triste skjebnene skildres. Samtidig er det varme og innsikt i menneskesinnet og mellommenneskelige forhold som preger historien.

Gjennom hele boka lurte jeg imidlertid på om oversettelsen kanskje ikke er den beste. Jeg synes noen av setningene virket krøkkete skrevet, og enkelte formuleringer og ord er feil. Er det andre som fikk samme inntrykk?

Morrisons stil er nok vanskelig å oversette, men jeg har ikke lest noe annet av Morrison på verken norsk eller engelsk ennå, så jeg har ingenting å sammenligne med.

hvordan kan jeg si ting som er bilder

She is a friend of my mind. She gather me, man. The pieces I am, she gather them and give them back to me in all the right order. It's good, you know, when you got a woman who is a friend of your mind.

Nobody loved her and she wouldn't have liked it if they had, for she considered love a serious disability

setninger trillet ut som paideig

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

Netthandelen The Book Depository har kåret de 100 beste bøkene.

Enig? Uenig?

American Library Association holder oversikt over hvilke titler som oftest havner oppe til vurdering om hvorvidt de skal bannlyses eller ei, og her er en oversikt over de titlene som ble vurdert flest ganger i USA på 00-tallet. Sjekk også lista over bøkene som ble klaget på i tiåret før.

Ikke alle bøkene blir bannlyst, men noen gjør nok det. Vil tro at dette varierer fra stat til stat og lokalsamfunn til lokalsamfunn.

Her er en graf som viser hvem det er som tar initiativ til å klage:

skriv bildebeskrivelse her

• "Sangen om Salomon" av Toni Morrison