Yatzy

Aschehoug 2004 Heftet

Dag Vidar blir sendt til en ny familie, på et nytt sted. Han får nye joggesko, katt, kjæreste og et DV-kamera. Med DV-kameraet filmer han sitt nye liv. Alt går veldig bra, men jo lenger han kommer i filmen om sitt nye liv, jo reddere blir han for å avsløre det som har skjedd.

Dag Vidar skal begynne på nytt. Igjen. Ny skole, nye foreldre, ny bror, nye venner. En stund går det bra. Men så er det alltid noe uhyggelig du ikke blir kvitt, samme hvor mye du prøver. Noe som dukker opp når du minst venter det, og som kan ødelegge alt på no time. Og hvem skal du stole på når det du frykter aller mest, plutselig er rett foran øynene på deg? Den prisbelønte forfatteren Harald Rosenløw Eeg har skrevet en sprakende og sterk historie om Dag Vidar som er Ute å sykle på leting etter fotfeste. Dette er Rosenløw Eegs sjuende roman.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203246517

EAN 9788203246517

Serie Aschehoug ungdom

Tildelt litteraturpris Brageprisen Barne- og ungdomsbok 2004 Litteraturprisen 2004

Og jeg får bare sånn lyst til å holde rundt han. Men begynner du å holde rundt folk, har du faen meg tapt.

Men alt sammen sitter så skeivt for jeg veit at gråten ikke ligger langt unna kanalen for latter. Så kommer du borti fjernkontrollen mens du holder på, kan latteren fort gå over i sånn krampaktig grining hvor akkurat det som for noen øyeblikk sida var så morsomt plutselig blir trist.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

Det er ein utruleg positiv faktor ved å studere norsk at ein får skjønnlitterært pensum på pensumlista. Her er nokon av dei bøkene eg skal lese dette semesteret, for så å analysere det sønder og saman.

• "Svidd" av Harald Rosenløw Eeg
  • "Alle duene - roman" av Harald Rosenløw Eeg