Tobakkshandleren

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Press 2017 E-bok

Fra Bookerpris-finalist Robert Seethaler kommer en varm, men hjerteskjærende fortelling om en ung mann og hans vennskap med Sigmund Freud under nazistenes okkupasjon av Wien i 1938.

Bondesønnen Franz er 17 år når han kommer til Wien sent på 1930-tallet. Han får seg jobb hos en tobakkshandler. Her møter han Freud som er stamkunde i butikken, og de to ulike personlighetene utvikler et sterkt vennskap. Når Franz forelsker seg hodestups i varieteartisten Anezka, søker han råd hos den aldrende psykoanalytikeren som innrømmer at kvinner er et like stort mysterium for ham som for den unge Franz.
Og når de politiske og sosiale forholdene i Wien plutselig endres med nazistenes inntog står Franz, Freud og Anezka midt i sentrum av begivenhetene. Alle tre må ta et avgjørende valg: Bli eller flykte?

Fortalt med samme intensitet som hans internasjonale gjennombrudd, Et helt liv, er Seethalers Tobakkshandleren en dypt bevegende fortelling om vanlige liv som blir sterkt påvirket av Det tredje rikets herjinger.

Forlag Press

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Wien

Omtalt person Sigmund Freud

Robert Seethaler har blitt en av mine favorittforfattere basert på de to bøkene jeg har lest av han! Herregud for en evne til å bruke få ord på å lage en mektig historie om mennesker! Det er en unik gave hos enkelte at man kan fortelle om mennesker som tilsynelatende er helt vanlige, men allikevel så sjeldne og unike. I denne boken er vi en del av to tobakkshandleres liv like før 2.verdenskrig bryter ut i Østerrike. Vi tar del i forelskelser, nabokrangler, morskjærlighet og hverdagsliv. Gjennom drømmer og samtaler blir vi kjent med personene, som bare sniker seg inn i hjertet til leseren.

En stillferdig og varm bok om Franz som flytter fra utkant-Østerrike til Wien to år før 2. Verdenskrig bryter ut. Mye av handlingen foregår i Franz indre hvor vi får ta del i hans tanker om en bestemt kvinne, om de betraktninger han gjør seg rundt de politiske strømninger i Wien i 1937/38. Og også hans vennskap med den gamle Freud.

Flere fine passasjer med livsvisdom som gjør godt å lese.

Tobakkshandleren en meget rolig og forsiktig bok. Vi følger Franz tanker og følelser, og hans desperate og ulykkelige kjærlighet. Men også hans utvikling fra gutt til mann. Gjennom hele boken skriver han kort og etterhvert brev til moren, og både i hans brev og i morens svar ser vi to familiemedlemmer som er sterkt knyttet til hverandre.
Boken ga meg en nydelige leseopplevelse. Den er kort, liten, utrolig levende og engasjerende. Den etterlater deg med følelser for hovedpersonen. Glede og sorg for livet hans og en positiv følelse fra å ha følgt den stille og vakre stemmen til Seethaler.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Det fins like mange former for tristhet som det er timer i et menneskeliv. Og antagelig noen flere også. Så det er ikke så nøye om du vet hva den ene eller den andre tristheten skyldes. Det er en del av livet.

«Så den unge damen dumpet deg», mumlet han for seg selv. «Det er der saken står. Etter mitt skjønn har du nøyaktig to muligheter. Mulighet nummer én: Få henne tilbake! Mulighet nummer to: Glem henne!»
«Var det alt?»
«Det var alt».
«De må virkelig unnskylde, herr professor, men hvis alle rådene Deres ligner på dette, skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler så mange penger for å ligge på divanen Deres!»

Professoren, derimot, var så ualminnelig klok at han like godt selv kunne skrive de bøkene han hadde lyst til å lese.

Jo saktere dagene går, jo fortere går livet. [...] Hva gjør folk for å forlenge livet og gjøre dagene kortere? De prater. De slarver og skravler, preiker og plaprer, nesten uten avbrekk.

Å finne den rette kvinnen er en av de vanskeligste oppgavene i vår sivilisasjon. Og vi må alle sammen greie det helt på egen hånd. Vi fødes alene, og vi dør alene. Men sammenlignet med ensomheten vi opplever når vi står ansikt til ansikt med en vakker kvinne for første gang, fremstår fødsel og død nærmest som sosietetsbegivenheter.

Liste over bøker lest i 2017.

• "Jordet" av Robert Seethaler
  • "Navnenes hus" av Colm Tóibín