Tobakkshandleren

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Press 2017 E-bok

Fra Bookerpris-finalist Robert Seethaler kommer en varm, men hjerteskjærende fortelling om en ung mann og hans vennskap med Sigmund Freud under nazistenes okkupasjon av Wien i 1938.

Bondesønnen Franz er 17 år når han kommer til Wien sent på 1930-tallet. Han får seg jobb hos en tobakkshandler. Her møter han Freud som er stamkunde i butikken, og de to ulike personlighetene utvikler et sterkt vennskap. Når Franz forelsker seg hodestups i varieteartisten Anezka, søker han råd hos den aldrende psykoanalytikeren som innrømmer at kvinner er et like stort mysterium for ham som for den unge Franz.
Og når de politiske og sosiale forholdene i Wien plutselig endres med nazistenes inntog står Franz, Freud og Anezka midt i sentrum av begivenhetene. Alle tre må ta et avgjørende valg: Bli eller flykte?

Fortalt med samme intensitet som hans internasjonale gjennombrudd, Et helt liv, er Seethalers Tobakkshandleren en dypt bevegende fortelling om vanlige liv som blir sterkt påvirket av Det tredje rikets herjinger.

Forlag Press

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Wien

Omtalt person Sigmund Freud

Robert Seethaler har blitt en av mine favorittforfattere basert på de to bøkene jeg har lest av han! Herregud for en evne til å bruke få ord på å lage en mektig historie om mennesker! Det er en unik gave hos enkelte at man kan fortelle om mennesker som tilsynelatende er helt vanlige, men allikevel så sjeldne og unike. I denne boken er vi en del av to tobakkshandleres liv like før 2.verdenskrig bryter ut i Østerrike. Vi tar del i forelskelser, nabokrangler, morskjærlighet og hverdagsliv. Gjennom drømmer og samtaler blir vi kjent med personene, som bare sniker seg inn i hjertet til leseren.

Tobakkshandleren en meget rolig og forsiktig bok. Vi følger Franz tanker og følelser, og hans desperate og ulykkelige kjærlighet. Men også hans utvikling fra gutt til mann. Gjennom hele boken skriver han kort og etterhvert brev til moren, og både i hans brev og i morens svar ser vi to familiemedlemmer som er sterkt knyttet til hverandre.
Boken ga meg en nydelige leseopplevelse. Den er kort, liten, utrolig levende og engasjerende. Den etterlater deg med følelser for hovedpersonen. Glede og sorg for livet hans og en positiv følelse fra å ha følgt den stille og vakre stemmen til Seethaler.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Det fins like mange former for tristhet som det er timer i et menneskeliv. Og antagelig noen flere også. Så det er ikke så nøye om du vet hva den ene eller den andre tristheten skyldes. Det er en del av livet.

Professoren, derimot, var så ualminnelig klok at han like godt selv kunne skrive de bøkene han hadde lyst til å lese.

Jo saktere dagene går, jo fortere går livet. [...] Hva gjør folk for å forlenge livet og gjøre dagene kortere? De prater. De slarver og skravler, preiker og plaprer, nesten uten avbrekk.

Morgenavisens sannheter er på et vis kveldutgavens løgner, tenkte han, selv om det neppe spiller noen stor rolle for hukommelsen. Det man husker, er gjerne ikke sannheten, men det det ropes høyest om, eller som trykkes med fet nok font. Og når minnene har fått rasle lenge nok, tenkte han til slutt, blir de historie.

Kan det være at divanmetoden Deres ganske enkelt går ut på å presse folk vekk fra utgåtte, men bekvemme stier og sende dem ut på ukjente, steinete jorder der de møysommelig må finne seg en vei, enda de ikke aner hvordan den ser ut, hvor lang den er eller om den i det hele tatt fører frem?

Liste over bøker lest i 2017.

• "De åtte fjellene" av Paolo Cognetti
  • "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson