Straff

12 fortellinger

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Den moderne kriminalnovellens mester, Ferdinand von Schirach, har igjen skrevet en uforglemmelig samling fortellinger.

I Straff skildrer Ferdinand von Schirach tolv menneskeskjebner. Vi møter en mann som tar livet av naboen for å få være sammen med hans kone, en advokat som motvillig må forsvare en menneskehandler og en gjeng med barn som kaster stein på en blind mann i nabolaget.
Ferdinand von Schirach utforsker begreper som forbrytelse, skyld og straff i sine noveller. Han viser hvor utilstrekkelige våre definisjoner av godt og ondt er, og hvordan et tilsynelatende vanlig menneske kan ende opp som offer eller forbryter. Han dømmer aldri, men forteller empatisk om ensomhet, destruktive relasjoner og mislykkethet. Historiene hans er fortellinger om oss.

ISBN13 9788205518575

• "Under åpen himmel" av Jesús Carrasco
  • "Adresse ukjent" av Kressmann Taylor
  • "Forbrytelser - stories" av Ferdinand von Schirach
  • "Skyld - stories" av Ferdinand von Schirach
  • "His bloody project - documents relating to the case of Roderick Mccrae" av Graeme Macrae Burnet