Så mye hadde jeg

Gyldendal 2019 Heftet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788205522824

EAN 9788205522824

Denne var virkelig god. Hadde høye forventninger siden jeg har lest så mye gode anmeldelser, og var litt spørrende i starten, men når jeg kom inn i fortellermåten, hvordan hun hopper år fram i tid, for så å gå tilbake i glimt, ble det hele veldig interessant. En kan tenke mye om Monika sitt liv, de valg hun gjør, men først og fremst er det jo så mye vanlig i det, så mye gjenkjennbare situasjoner, og de ulike livsvalgene søstrene tar favner så mye av en sjøl og folk en kjenner. Ble fylt av mye melankoli under veis, men til slutt satt jeg igjen med en god følelse av å ha vært vitne til et rikt liv. For boka favner virkelig nesten et helt liv. Mesterlig hvordan Marstein har fått det til. Boka gir innfallsvinkler til å reflektere mye over eget liv i ulike livsfaser, i hvert fall for en som er nesten på alder med hovedpersonen der boka slutter, enten det nå ligner Monika sitt, eller tvert om. Nei, denne boka ble jeg virkelig begeistret for. Løp på biblioteket, eller til bokhandelen!

Denne fenget ikke meg. Jeg ble ikke glad i hovedpersonen og fikk aldri ordentlig tak i henne.

Sett fra et dybdepsykologisk perspektiv er det kanskje ikke så oppsiktsvekkende; en datters evige søken etter kjærlighet og bekreftelse fra en utilgjengelig far/mor, representert gjennom mange forskjellige relasjoner til menn.
Her blir de tilgjengelige, "bra mannfolka" raskt kjedelig for hovedpersonen, mens de utilgjengelige (gifte, psykisk syke) blir gjenstand for hovedpersonens forsøk på å få sine behov møtt.

Det er ikke mye dramatikk umiddelbart og en del hverdagslige skildringer av en familie.
Men mellom linjene bobler det intense emosjoner. Det gjør boken verdt å lese, synes jeg.

Vakkert og vondt om relasjoner i ulike faser i livet.

Livet er fullt av små misforståelser, av ufrivillige fornærmelser.

Hvor utrolig utilgjengelige følelsene hans er for meg, og hvor utrolig tilgjengelige mine følelser er for ham. Og hvor interessert jeg er i hans utilgjengelige følelser, og hvor uinteressert han er i mine blottlagte.

Jeg er så lykkelig. Jeg er så lykkelig, men samtidig som om jeg akkurat nå fikk hodet over vannet; at nå har jeg det bra, bedre enn dette kan det ikke bli, det kan bare bli verre.

Av og til kan det vanvittig meningsløse og samtidig tilsynelatende så voldsomt meningsfulle gjøre meg redd langt inn i ryggmargen.

Han siktet til en julesang fra stereoanlegget, "Hei tomtegubber, ta i ring".
"En liten stund vi lever her," sa pappa. "Det varer så kort. Og alt det besværet. All den møyen".

Jeg skal gjøre noen intervjuer under Kapittelfestivalen i Stavanger i september 2019. Her er bøker jeg leser som forberedelse.

Hvor hører du til?
Hva vil det si å høre til? Hva betyr det for deg?
Hva er det som binder deg og flokken din sammen?
Hva skjer med et menneske som faller utenfor og ikke finner noen tilhørighet?

Lest i 2019

Bøker lest i 2019