Så mye hadde jeg

av (forfatter) og Charlotte Frogner (oppleser).

Lydbokforl. 2018 CD

Urovekkende og bevegende ny roman fra Trude Marstein. Monika er 13 år og vet at alt hun opplever, en gang skal tilhøre en annen tid. Hun er 27 år og elskerinnen til en eldre professor. Hun er 37 år og bor sammen med Geir, de har fått Maiken, som suger rytmisk på smokken og har en stripe bar hud i bakhodet. Hun er 46 år, har et uthus fullt av kranglevorne høner og tenker at livet består av håpløse forsøk på sammenføyninger. Hun er 52 år og møter morens ansikt i speilet over grønnsaksdisken i dagligvarebutikken.

«Så mye hadde jeg» er en roman om den aldri hvilende lengselen etter et liv rikt på tilhørighet, lidenskap og mening - men også om følelsen av at alt glipper, at ingenting kan holdes fast, at man kanskje verken vil eller klarer å høre sammen med noen.

Forlag Lydbokforl.

Format CD

Denne var virkelig god. Hadde høye forventninger siden jeg har lest så mye gode anmeldelser, og var litt spørrende i starten, men når jeg kom inn i fortellermåten, hvordan hun hopper år fram i tid, for så å gå tilbake i glimt, ble det hele veldig interessant. En kan tenke mye om Monika sitt liv, de valg hun gjør, men først og fremst er det jo så mye vanlig i det, så mye gjenkjennbare situasjoner, og de ulike livsvalgene søstrene tar favner så mye av en sjøl og folk en kjenner. Ble fylt av mye melankoli under veis, men til slutt satt jeg igjen med en god følelse av å ha vært vitne til et rikt liv. For boka favner virkelig nesten et helt liv. Mesterlig hvordan Marstein har fått det til. Boka gir innfallsvinkler til å reflektere mye over eget liv i ulike livsfaser, i hvert fall for en som er nesten på alder med hovedpersonen der boka slutter, enten det nå ligner Monika sitt, eller tvert om. Nei, denne boka ble jeg virkelig begeistret for. Løp på biblioteket, eller til bokhandelen!

Denne fenget ikke meg. Jeg ble ikke glad i hovedpersonen og fikk aldri ordentlig tak i henne.

Det var en intens leseopplevelse! Vi følger Monika sitt liv og hennes indre monolog fra hun er småjente til hun er en godt voksen dame. Hele romanen er bygget opp om den indre bevissthetsstrømmen til hovedpersonen, der vi møter henne på forskjellige stadige i livet. Vi følger det nærme livet og det kretser rundt Monika og hennes nære relasjoner og særlig til hennes stadig skiftende menn.

Monika er ikke nødvendigvis så lett å like, til det er hun altfor nakent ærlig om sin selvsentrerte livsholdning og alle sine feilvalg. Men samtidig fikk jeg en ømhet for henne, selv om jeg noen ganger ble irritert over hennes forutsigbarhet i å gjøre dumme valg! Ikke en forutsigbarhet i boken, men mer i karakteren.

Trude Marstein har fått til et vart og fint portrett av en kvinne gjennom flere livsfaser, som også beskriver nære relasjoner på en god måte og som klarer å tegne opp noen refleksjoner over livets forgjengelighet på flere måter.

Hele denne boka, og mitt liv og ditt liv slik vi betrakter dem i våre mørkeste øyeblikk, oppsummeres på side 363 og 364. Marsteins bok følger hovedpersonen fra barndommen til slutten av 50-årene, gjennom forhold etter forhold hun har til forskjellige menn. Denne trangen til å være i et parforhold står i kontrast til hovedpersonens vansker med å knytte seg til mennesker. Denne boka egner seg godt for lesesirkler.

Tre og en halv stjerne. Den drar seg til mot slutten, men i lange perioder før det var den lite engasjerende.

Hvor utrolig utilgjengelige følelsene hans er for meg, og hvor utrolig tilgjengelige mine følelser er for ham. Og hvor interessert jeg er i hans utilgjengelige følelser, og hvor uinteressert han er i mine blottlagte.

Jeg lengtet så jeg holdt på å sprenges, lengtet etter alt som var for sent

Jeg er så lykkelig. Jeg er så lykkelig, men samtidig som om jeg akkurat nå fikk hodet over vannet; at nå har jeg det bra, bedre enn dette kan det ikke bli, det kan bare bli verre.

Jeg trodde egentlig det var omvendt, at jenter var mer sårbare enn gutter. Men da jeg tenkte på nevøene mine, virket de temmelig utilnærmelige, lukkede. Og Ulrik. Nei, ikke Ulrik. Han var så åpen. Han vill gi meg hele verden. En slags skjev tullegange over løvdekket slette, det ene beinet på parkdressen glidd over støvelen, et lønneblad, større en hodet hans, det skulle jeg få. Han ga meg steiner, smågodtdingser, tegninger, fortalte meg hva læreren hadde sagt, hva han hadde lekt med kompisen, hva han hadde lært om Pluto, Merkur, at han klødde i rumpa

... lærer er noe man blir når man finner ut at man ikke kan bli noe annet.

• "Se på oss nå - roman" av Geir Gulliksen
  • "de - roman" av Helle Helle
  • "Lærerinnens sang - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Transit" av Rachel Cusk
  • "Kjærlighetens Antarktis" av Sara Stridsberg
  • "Heftige bånd" av Vivian Gornick
  • "Winterkrigen" av Janne S. Drangsholt
  • "Penelope er syk - roman" av Ole Robert Sunde
  • "Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født - roman" av Mona Høvring
  • "Omriss" av Rachel Cusk
  • "Vigdis, del for del" av Kaja Schjerven Mollerin