Over havet

av (forfatter) og Signe Prøis (oversetter).

Gyldendal 2020 E-bok

Mot slutten av den spanske borgerkrigen, da general Franco og hans fascister seirer på alle fronter, blir to unge mennesker tvunget til å forlate det krigsherjede Barcelona. Gravide Roser og svogeren Víctor krysser Pyreneene til fots for å komme seg i trygghet. Rosers kjæreste og Victors bror, Guillem, er død, og omstendighetene tvinger Roser og Victor til å inngå et ekteskap som ingen av dem ønsker. Fra Frankrike reiser de over havet med skipet «Winnipeg», som ble chartret av poeten Pablo Neruda og brakte mer enn to tusen spanjoler til Chile - «det lange kronbladet av hav og snø» som det kalles med poetens ord. De starter et nytt liv som byr på mange prøvelser, og det som gir dem mot til å fortsette er håpet om en dag å kunne reise tilbake til Spania. Men da sirkelen sluttes, viser det seg at noen ganger er det vanskeligste ikke å flykte, men å vende hjem.

En storslagen roman ikke bare for dem som har vært Isabel Allende-fans i flere tiår, men også for lesere som nå får glede av å bli kjent med forfatteren for første gang.

ISBN13 9788205531062

• "Stjerner over Paris" av Pam Jenoff
  • "Johannas åpenbaringer - roman" av Aasne Linnestå
  • "Den franske fotografen" av Natasha Lester
  • "Havsang - roman" av Anne Østby
  • "Halvmorderen - en beretning om Adalbert Hanzon i nåtid og fortid, forfattet av ham selv" av Håkan Nesser
  • "Julestjerner - vårt fineste julehefte" av Unni Lindell
  • "Himmelen skal gråte blod - en thriller" av Sigbjørn Mostue