Hilmar Iversens ensomhet

Cappelen 1994 Heftet

I denne boka forteller Hilmar Iversen historien om seg selv, en ensom kommunist. Leseren får følge med ham gjennom oppveksten i Oslo i 30-årene. Boka er forfatterens debut.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788202147747

EAN 9788202147747

Serier Cappelens utvalgte billigbøker Hilmar Iversen (1)

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Spania Oslo

Jeg hadde dessverre ingen bra leseopplevelse med Hilmar Iversens ensomhet. I stedet for å utbrodere leseopplevelsen vil jeg heller orientere om en annen bok som bergtok meg med det samme tema som det Jan Jakob Tønseth skriver om. Som er den spanske borgerkrig, men i sanntid. Boken utkom faktisk i 1937 (Gyldendal Norsk Forlag). Forfatter Olav Thorsrud evner med en helt sjelden fortellerstil å få borgerkrigs-marerittet til å bli levende for oss. Fine øyeblikks, og - stemningsbeskrivelser fra både et ruralt og urbant 30-talls Spania. Observasjonene hans er treffsikre og refleksjonene hans interesannte. En litterær opplevelse av de store for den som er interessert i dette temaet! - Men hvordan skal andre klare å erverve en slik bok, - gammel som den er? Jeg vet ikke.

Romaner og historie om Spanias borgerkrig
Den spanske borgerkrigen kom raskt i skyggen av 2. verdenskrig som brøt ut i september 1939. Likevel har denne blodige konflikten fascinert både historikere og skjønnlitterære forfattere siden. Det som startet som et militært, høyreorientert opprør mot den 5 år gamle spanske republikken ble etterhvert sett på som den første åpne kampen mellom fascister og demokratiske krefter på venstresiden. Men verken historien eller litteraturen framstiller borgerkrigen så enkelt.

Det finnes mange bøker om denne tiden, lista omfatter først og fremst dem jeg selv har lest. Den både supplerer og overlapper lista til guiritana. (Publisert 16.9.23, redigert 10.10.23).

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

Skjønnlitteraturen for 2009 - Hamsun-året

Romanar av Jan Jakob Tønseth. Interessant om den spanske borgarkrigen.

• "Et vennskap - roman" av Jan Jakob Tønseth
  • "Resignasjon og portvin - roman" av Jan Jakob Tønseth
  • "The Good Soldier Svejk - And His Fortunes in the World War (Penguin Classics)" av Jaroslav Hasek
  • "Den umoralske" av Andre Gide
  • "Unge Tørless" av Robert Musil
  • "Lazarillo De Tormes - hans liv og levnet i medgang og motgang"
  • "Romerinner og romere - livet i Romerriket" av Tore Janson
  • "100 dikt" av Bertolt Brecht