Omgitt av idioter

hvordan forstå dem det ikke går an å forstå

av (forfatter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Hvilken farge er du? Nå kommer OMGITT AV IDIOTER på norsk - den fargerike bestselgeren alle snakker om! 450 000 lesere i Sverige og solgt til 40 land.

Er du «gul» og impulsiv eller «blå» og analytisk? Eller kanskje «rød» med en tendens til å dominere de rundt deg? Omgitt av idioter beskriver på en lettlest og underholdende måte en av verdens mest kjente metoder for å vise ulikheter mellom oss mennesker.
Med vitenskapelig bakgrunn og eksempler fra hverdagen gir boken et konkret hjelpemiddel for å forstå de viktigste forskjellene på ulike personligheter og kommunikasjonstyper.
Har du noen gang forsøkt å ta opp noe med partner, en venn eller en kollega, og så har ingenting gått som planlagt?
Eller i forvirring forlatt et møte med en følelse av at du ikke forsto de andre som var der?
Er det deg eller de andre det er noe i veien med?

Velkommen til en hel rekke aha-opplevelser, det kan nemlig hende at ingen av dere er idioter. Etter å ha lest denne boken kommer du til å forstå mer av omgivelsene dine og hva de prøver å fortelle deg.
Thomas Erikson har bakgrunn som foreleser, coach, lederutvikler, salgstrener og forfatter. Han har hatt enorm suksess med boken Omgitt av idioter som er solgt til 40 land og har ligget på bestselgerlistene i lang tid. Oppfølgeren Omgitt av psykopater er også i ferd med å nå et stort publikum. Erikson har i mange år arbeidet med verktøyene som beskrives i boken og han vet at de fungerer!

ISBN13 9788205509450

EAN 9788205509450

Dette er ikke en bok om å sette hverandre i bås på noen som helst måte, men for å gi oss større innsikt i hvorfor vi er så forskjellige, og skjønne hvorfor man er som man er ...

Fantastisk tittel og fascinerende innhold
Jeg innrømmer det med en gang at det var tittelen i seg selv som fanget min oppmerksomhet, og som var grunnen til at jeg ville lese boka. Det er en snerten tittel og jeg er sikker på at mange har følt det sånn en gang i blant i sosiale sammenhenger, at man sitter med en eller flere idioter rundt seg. I alle fall er det lett å tro det. Selv tenker jeg en "gjeng med idioter" hvis jeg må samarbeide med noen jeg ikke går overens med eller muligens misforstår. Men jeg har en teori om at alle er vi idioter på en eller annen måte, i mindre eller større grad. Er helt sikker på at det er mange som synes jeg er en idiot også, men hva så? Denne boka gir et nærmere innblikk i hvorfor vi muligens ikke går overens, hvorfor det oppstår konflikter og hvorfor noen liker noen andre bedre. Det er ikke nødvendigvis personlig, men noen klaffer man ikke med, og det har en årsak og når man ser den årsaken, får man også en større forståelse istedet for mye grubling og misforståelser.

Thomas Erikson er blant annet coach, lederutvikler og foreleser, og han har gjort mye research på forskjellige arbeidsplasser og hatt en del egne erfaringer om atferd Han har sett på hvorfor man er så forskjellig og hvorfor vi ikke alltid forstår hverandre. Han deler opp menneskene i fire grupper. Rød, gul, grønn og blå. Rød er for dominans, gul er for inspirerende, grønn er for stabil og blå er for analytisk. På denne måten skaffer han en større oversikt over forskjellige personlighetstrekk for å se forskjellene tydelige, og gjør det lettere for å huske dem ved å bruke disse fargegruppene.

Fargegruppene rød, gul, grønn og blå har sin mening
Den røde gruppen, de som dominerer, har trekk som stor konkurranseinstinkt, liker å bestemme og er ofte ledertyper. De gule er de joviale som liker å snakke og som er godt likt fordi de har varm personlighet. De grønne er de stabile, rolige som holder seg i bakgrunnen, men er også positive. De gjør ikke så mye vesen av seg, men er støttende, og de blå er veldig pertentlige, har god orden, systematiske, beskjedne, og liker å ha svar og oversikt på alt. De har ting klart. Dette er bare noen få av mange personlighetstrekk på disse fire fargegruppene. Dette bare for å gi et grovt innblikk i forskjellene på fargegruppene, og det er selvfølgelig mer detaljert om akkurat det i boka.

Forfatteren bruker eksempler på røde, gule, grønne og blå personer gjennom kjediser, arbeidsplasser hhvor han har studert arbeidsmiljø, venner, familie og tidligere hendelser. Å bruke venner og familie i en bok om psyokologi er kanskje feil og muligens for privat, men gjennom arbeidsmiljø og tidligere arbeidsplasser gjør det mer troverdig og gjør det desto mer interessant.

Å møte hverandre på halvveien
Hvorfor man er som man er og få en større forståelse for andre, er alltid et spennende tema, og å lese denne boka var alt annet enn kjedelig. Erikson bruker masse ironi og et snev av sarkasme slik at lesingen ikke blir tungtrødd. Han kommer med mange gode poeng, han gjør det tydelig på hvem som er hva når det gjelder personlighetstrekk, og man får merkelig lyst til å vite mer. Det er også lett å kjenne seg igjen i hvilke fargegrupper man tilhører og hvilke fargegrupper man eventuelt ikke går overens med. Istedet for å ta det personlig, så får man større forståelse på at av og til fungerer det bare ikke fordi man er som man er, og det er ikke mye man kan gjøre noe med det. Det samme gjelder alle. Det er bare å prøve å akseptere det og prøve å møte hverandre på halvveien. Det er det boka bunn i grunn handler om. Samme hvordan andre ser på deg. Samme hvilke personlighetstrekk du har. Samme om du er populær eller ikke, om andre forstår deg eller ikke, er poenget med denne boka om å forstå hverandre og lære å se hverandre på en annen måte, og derretter møtes på halvveien.

Det eneste jeg vil trekke litt ned på angående boka er at noen partier kan være litt gjentagende, spesielt når man har skjønt forskjellene på en rød, gul, grønn og en blå person. Så man må regne med noen gjentagelser underveis, så det hadde ikke gjort noe om boka hadde vært noe forkortet for å gi den større effektivitet.

Omgitt av idioter er en morsom bok om atferd og få en større forståelse for hverandre istedet for å dømme, samme hvor forskjellig man er. Å la være å sette folk i fargegrupper etter å ha lest denne boka, blir en prøvelse. Siden jeg er blå, bør jeg holde meg unna den gule fargegruppen siden de er glade og slitsomme i lengden. Neida. Jeg bare tuller! I fjor ga samme forfatter ut Omgiven av psykopater (så undviker du att bli utnyttjad av andra) og siden jeg tilhører den blå fargegruppen, den analytiske, fikk jeg merkelig lyst til å lese den også.

Fra min blogg: I Bokhylla

Overraskende god bok. Spennende, morsom, lettfattelig og interessant. Det går selvsagt ikke an å dele alle mennesker inn i fire ulike kategorier, men en kan få bedre forståelse av visse karaktertrekk hos folk en kjenner

"Bruk litt tid på å forklare at den gules allerede store popularitet faktisk kan bli ytterligere styrket hvis han nå greier å bli ferdig. Han kommer til å bli elsket, og han vil bli bedre likt enn noensinne. Høres det enkelt ut? Det er enkelt. Det eneste du trenger å gjøre, er å overvinne din egen motstand mot å blåse opp en annens ego. Men det kommer til å fungere. [...]

Gule personer kan noen ganger være enig i at andre trenger å ta seg selv i nakken, skjerpe seg og revurdere. De kan til og med erkjenne at det ikke finnes feilfrie mennesker. Så langt, så greit. Problete oppstår når vi antyder at nettopp denne gule personen også kan ha behov for å forbedre seg. Da oppstår det nemlig en konflikt, særlig hvis konflikten framføres offentlig. [...]

Tydelighet. Sørg for å være ytterst godt rustet med alle tenkelige fakta for å underbygge dine påstander. Den gule har et talent som går utenpå alt annet: Han er en dyktig manipulator. Merker han at du virkelig mener alvor med kritikken og at du faktisk vil følge opp saken, vil han gjøre det han kan for å avspore. Han er dyktig til å tåkelegge. Sørg for at du ikke går deg bort i tåka. [...]

En ting til. Dette skjer ikke ved positiv feedback. Da vil den gule hoppe på toget fortere enn du kan forestille deg."

"Når det gjelder forandringer, er gule personer riktignok positivt innstilt, men da bør det være de selv som har kommet med ideen. Feedback utenfra faller ikke alltid i god jord."

• "Hjernetrening - slik holder du hjernen i form" av Kaja Nordengen
  • "Ikke vær så slem mot deg selv - en veiviser i det ufullkomne livet" av Per-Einar Binder
  • "Snakk perfekt engelsk" av Thomas A. Fagerlid
  • "Vi mot dere" av Fredrik Backman
  • "1001 katt - myter, eventyr og folketro" av Tor Åge Bringsværd
  • "Hverdagspsyk - hvorfor har jeg det sånn?" av Rebekka Th. Egeland
  • "Godt språk - alt du trenger å vite for å ordlegge deg korrekt" av Helene Uri
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Norske tabuer - om likhetens tyranni, språk som religion og hellige mødre" av Sanna Sarromaa
  • "(Nesten) alt du trenger å vite om norsk - 52 om språk" av Helene Uri
  • "Fire and fury - inside the Trump White House" av Michael Wolff