Hersketeknikker

nyttige og nådeløse

Kagge 2017 Innbundet

Lær deg hersketeknikkene, så slipper du å bli tråkket på.

Hersketeknikker flytter makt. De kan være nyttige, men også nådeløse. Uansett er det smart kjenne til dem - om du ønsker å bruke dem selv, eller om du vil beskytte deg mot dem. Som programleder i NRKs debattprogram Dagsnytt 18 ser Sigrid Sollund hersketeknikker i full utfoldelse hver dag. Men hersketeknikkene finnes ikke bare i den politiske debatten, de brukes også på arbeidsplassen, i parforholdet, mellom foreldre og barn, i forhandlinger og i venneflokken. Gjennom eksempler fra de ulike arenaene, finner Sollund mønstrene, og beskriver dem med kløkt og vidd.

«Reflektert, morsom og konkret. Sigrid Sollund har skrevet en svært bra bok. For folk flest og eliten.» Minerva.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920564

EAN 9788248920564

Ord kan forføre eller fornedre. Forlede og forvirre. Språk er makt.

Når vi ikke setter oss inn i barns måte å oppfatte verden på, kan vi utsette dem for hersketeknikker fordi vi opererer på et nivå de ikke skjønner. For eksempel gjennom ironi og sarkasme, som de ikke får grep om før de er godt oppi klassetrinnene.

Følelser er vanskelige å argumentere mot.

Det er ikke bare kvinner som får merke hersketeknikker i lokalpolitikken. Menn blir også utsatt for dem, både fra kvinner og menn. Men oftere enn menn får kvinner den klassiske dobbeltstraffen: Er du en tydelig leder, blir du kalt bitch og autoritær, der en mann gjerne ville blitt omtalt som autoritær og sterk. Er du som kvinne jovial, får du stempel som svak og lite handlekraftig, mens en mannlig kollega kunne blitt beskrevet som folkekjær og uhøytidelig.

Å behandle alle menn som potensielle overgripere er ikke bare en ufin hersketeknikk, det er også i strid med likestillingsloven.

• "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Påkledd i dusjen - ungdom og kropp" av Wenche Bjørnebekk
  • "Særlig sensitive barn" av Elaine N. Aron
  • "Norske tilstander - bak frontlinjen i Norges tøffeste politidistrikt" av Ståle Økland
  • "Hjernen & tarmen - om kroppens skjulte samtale" av Emeran Mayer
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Den musiske medisin - lyd og musikk som terapi" av Audun Myskja
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Erindring om kjærligheten - roman" av Kirsten Thorup
  • "Ubehag - hvordan vanskelige følelser kan gi gode relasjoner" av Bente-Marie Ihlen
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson