Hersketeknikker

nyttige og nådeløse

Kagge 2017 Innbundet

Lær deg hersketeknikkene, så slipper du å bli tråkket på. Hersketeknikker flytter makt. De kan være nyttige, men også nådeløse. Uansett er det smart kjenne til dem - om du ønsker å bruke dem selv, eller om du vil beskytte deg mot dem. Som programleder i NRKs debattprogram Dagsnytt 18 ser Sigrid Sollund hersketeknikker i full utfoldelse hver dag. Men hersketeknikkene finnes ikke bare i den politiske debatten, de brukes også på arbeidsplassen, i parforholdet, mellom foreldre og barn, i forhandlinger og i venneflokken. Gjennom eksempler fra de ulike arenaene, finner Sollund mønstrene, og beskriver dem med kløkt og vidd.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920564

EAN 9788248920564

Når fakta ikke lenger er fakta, men bare nok et argument på lik linje med påstander, konspirasjonsteorier og fabrikkerte opplysninger, er vi inne på farlige veier. Da legges grunnlaget for en samfunnsdebatt uten redelighet og sannhet. Når ingen stoler på det de leser i avisa eller hører på radio, mister vi den minste felles forståelsen av samfunnet som bør ligge til grunn for all samfunnsdebatt. Demokratiet er avhengig av at innbyggerne vet hva som er fakta før de bestemmer seg for hvilke løsninger de mener er best, og hvem de mener er mest egnet til å styre i den retningen de ønsker.

Våren 2009 var det mye oppstyr rundt den daværende næringsminister Sylvia Brustad fra Arbeiderpartiet. Årsaken var måten hun håndterte regjeringens eierskap i Aker Solutions på.

Lars Sponheim, daværende Venstre-leder, uttalte følgende til Nett-avisen om en generalforsamling Brustad viste til: «Denne generalforsamlingen er fikenbladet Brustad prøver å gjemme seg bak, og Brustad bak et fikenblad er ikke det peneste jeg kan tenke meg,» Uttalelsen skapte mentale bilder så vel som store overskrifter.

Men Sponheim skulle ikke slippe ustraffet fra det. SV-leder Kristin Halvorsen slo tilbake på Brustad vegne: «Vi kvinner som har vært ute en vinternatt før, vet jo at de mannfolka som er sværest i kjeften og mest sjåvinistiske, det er de som trenger det minste fikenbladet selv.»

Alt mens hun holdt opp to pekefingre med en avstand som ikke ga plass til rare utstyret. Det var den manndommen.

14-åringer som så vidt unnslapp en nådeløs drapsmann, måtte altså siden skjule fortiden sin for at de ikke skulle lide enda mer for det som skjedde. Det er så hjertet kan briste.

• "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Påkledd i dusjen - ungdom og kropp" av Wenche Bjørnebekk
  • "Særlig sensitive barn" av Elaine N. Aron
  • "Hjernen & tarmen - om kroppens skjulte samtale" av Emeran Mayer
  • "Den musiske medisin - lyd og musikk som terapi" av Audun Myskja
  • "Ubehag - hvordan vanskelige følelser kan gi gode relasjoner" av Bente-Marie Ihlen
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson
  • "Omriss" av Rachel Cusk
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Såpass må du tåle - sex, krenkelser og offentlig debatt" av Heidi Helene Sveen