Surrounded by Idiots

the four types of human behavior and how to effectively communicate with each in business (and in life)

av (forfatter), Martin Pender (oversetter) og Rod Bradbury (oversetter).

Ebury Publishing 2019 Heftet

Do you ever think you're the only one making any sense? Or tried to reason with your partner with disastrous results? Do long, rambling answers drive you crazy? Or does your colleague's abrasive manner get your back up? You are not alone. After a disastrous meeting with a highly successful entrepreneur, who was genuinely convinced he was `surrounded by idiots', communication expert and bestselling author, Thomas Erikson dedicated himself to understanding how people function and why we often struggle to connect with certain types of people. Originally published in Swedish in 2014 as Omgiven Av Idioter, Erikon's Surrounded by Idiots is already an international phenomenon, selling over 1.5 million copies worldwide, of which over 750,000 copies have been sold in Sweden alone. It offers a simple, yet ground-breaking method for assessing the personalities of people we communicate with - in and out of the office - based on four personality types (Red, Blue, Green and Yellow), and provides insights into how we can adjust the way(s) we speak and share information. Erikson will help you understand yourself better, hone communication and social skills, handle conflict with confidence, improve dynamics with your boss and team, and get the best out of the people you deal with and manage. He also shares simple tricks on body language, improving written communication and advice on when to back away or when to push on, and when to speak up or indeed shut up.

Forlag Ebury Publishing

Utgivelsesår 2019

Dette er ikke en bok om å sette hverandre i bås på noen som helst måte, men for å gi oss større innsikt i hvorfor vi er så forskjellige, og skjønne hvorfor man er som man er ...

Fantastisk tittel og fascinerende innhold
Jeg innrømmer det med en gang at det var tittelen i seg selv som fanget min oppmerksomhet, og som var grunnen til at jeg ville lese boka. Det er en snerten tittel og jeg er sikker på at mange har følt det sånn en gang i blant i sosiale sammenhenger, at man sitter med en eller flere idioter rundt seg. I alle fall er det lett å tro det. Selv tenker jeg en "gjeng med idioter" hvis jeg må samarbeide med noen jeg ikke går overens med eller muligens misforstår. Men jeg har en teori om at alle er vi idioter på en eller annen måte, i mindre eller større grad. Er helt sikker på at det er mange som synes jeg er en idiot også, men hva så? Denne boka gir et nærmere innblikk i hvorfor vi muligens ikke går overens, hvorfor det oppstår konflikter og hvorfor noen liker noen andre bedre. Det er ikke nødvendigvis personlig, men noen klaffer man ikke med, og det har en årsak og når man ser den årsaken, får man også en større forståelse istedet for mye grubling og misforståelser.

Thomas Erikson er blant annet coach, lederutvikler og foreleser, og han har gjort mye research på forskjellige arbeidsplasser og hatt en del egne erfaringer om atferd Han har sett på hvorfor man er så forskjellig og hvorfor vi ikke alltid forstår hverandre. Han deler opp menneskene i fire grupper. Rød, gul, grønn og blå. Rød er for dominans, gul er for inspirerende, grønn er for stabil og blå er for analytisk. På denne måten skaffer han en større oversikt over forskjellige personlighetstrekk for å se forskjellene tydelige, og gjør det lettere for å huske dem ved å bruke disse fargegruppene.

Fargegruppene rød, gul, grønn og blå har sin mening
Den røde gruppen, de som dominerer, har trekk som stor konkurranseinstinkt, liker å bestemme og er ofte ledertyper. De gule er de joviale som liker å snakke og som er godt likt fordi de har varm personlighet. De grønne er de stabile, rolige som holder seg i bakgrunnen, men er også positive. De gjør ikke så mye vesen av seg, men er støttende, og de blå er veldig pertentlige, har god orden, systematiske, beskjedne, og liker å ha svar og oversikt på alt. De har ting klart. Dette er bare noen få av mange personlighetstrekk på disse fire fargegruppene. Dette bare for å gi et grovt innblikk i forskjellene på fargegruppene, og det er selvfølgelig mer detaljert om akkurat det i boka.

Forfatteren bruker eksempler på røde, gule, grønne og blå personer gjennom kjediser, arbeidsplasser hhvor han har studert arbeidsmiljø, venner, familie og tidligere hendelser. Å bruke venner og familie i en bok om psyokologi er kanskje feil og muligens for privat, men gjennom arbeidsmiljø og tidligere arbeidsplasser gjør det mer troverdig og gjør det desto mer interessant.

Å møte hverandre på halvveien
Hvorfor man er som man er og få en større forståelse for andre, er alltid et spennende tema, og å lese denne boka var alt annet enn kjedelig. Erikson bruker masse ironi og et snev av sarkasme slik at lesingen ikke blir tungtrødd. Han kommer med mange gode poeng, han gjør det tydelig på hvem som er hva når det gjelder personlighetstrekk, og man får merkelig lyst til å vite mer. Det er også lett å kjenne seg igjen i hvilke fargegrupper man tilhører og hvilke fargegrupper man eventuelt ikke går overens med. Istedet for å ta det personlig, så får man større forståelse på at av og til fungerer det bare ikke fordi man er som man er, og det er ikke mye man kan gjøre noe med det. Det samme gjelder alle. Det er bare å prøve å akseptere det og prøve å møte hverandre på halvveien. Det er det boka bunn i grunn handler om. Samme hvordan andre ser på deg. Samme hvilke personlighetstrekk du har. Samme om du er populær eller ikke, om andre forstår deg eller ikke, er poenget med denne boka om å forstå hverandre og lære å se hverandre på en annen måte, og derretter møtes på halvveien.

Det eneste jeg vil trekke litt ned på angående boka er at noen partier kan være litt gjentagende, spesielt når man har skjønt forskjellene på en rød, gul, grønn og en blå person. Så man må regne med noen gjentagelser underveis, så det hadde ikke gjort noe om boka hadde vært noe forkortet for å gi den større effektivitet.

Omgitt av idioter er en morsom bok om atferd og få en større forståelse for hverandre istedet for å dømme, samme hvor forskjellig man er. Å la være å sette folk i fargegrupper etter å ha lest denne boka, blir en prøvelse. Siden jeg er blå, bør jeg holde meg unna den gule fargegruppen siden de er glade og slitsomme i lengden. Neida. Jeg bare tuller! I fjor ga samme forfatter ut Omgiven av psykopater (så undviker du att bli utnyttjad av andra) og siden jeg tilhører den blå fargegruppen, den analytiske, fikk jeg merkelig lyst til å lese den også.

Fra min blogg: I Bokhylla

Her kommer det en upopulær mening om denne boken: Dette er en elendig bok. Boken skildrer hvordan forskjellige mennesketyper vil reagere på forskjellige situasjoner, og hvordan man lettere kan forstå seg på forskjellige mennesketyper. Forfatteren illustrerer dette for leseren ved å kategorisere mennesker inn i 4 forskjellige personlighetstyper og bruker 4 forskjellige farger for å illustrere dette. Konseptet er langt fra dumt, da det alltid er nyttig når fagfolk sprer kunnskap om menneskets komplekse psykologi.

Det er imidlertid ett stort problem med denne boken: BOKEN ER IKKE SKREVET AV EN FAGPERSON!!! Dersom en person skal skrive en "fagbok" om noe som helst, er for min del kravet at denne personen har relevant kompetanse innenfor vitenskapen han/hun skriver om. Thomas Erikson er ingen psykolog, han er faktisk ingenting annet enn en selverklært "coach" og foredragsholder. For min del er det skuffende at denne boken selges som "sakprosa" når forfatteren på ingen måte har gjort noe relevant forskning, og har ingen utdanning innenfor fagfeltet han sprer "kunnskap" om. Det er ikke overraskende at han har skapt debatter i Sverige, hvor han også ble kåret til "årets villeder". Å lese denne boken, blir omtrent som å lese horoskop, og personlig syntes jeg det er flaut at dette i det hele tatt kan anses som sakprosa, da jeg mener at denne boken kun er pseudovitenskap.

Morsomt om ulike personlighetstyper

Det utgis i dag enorme mengder med litteratur som handler om selvutvikling, ledelse, kommunikasjon, relasjoner til andre, ulike kroppslige funksjoner etc. Selv om mange av disse helt sikkert er spennende nok, sier det seg selv at det er umulig å få med seg alt. Man må velge.

Rett etter nyttår ble jeg oppmerksom på Thomas Eriksons bok "Omgitt av idioter". Det var noe med tittelen som gjorde at jeg ikke ble nysgjerrig. "Omgitt av idioter? For en tittel," tenkte jeg ...

I løpet av våren begynte jeg å legge merke til at den ene dresskledde mannen etter den andre satt med nesen ned i denne boka på mine ukentlige reiser mellom Oslo og Bergen. Det var da nysgjerrigheten min våknet for alvor. Når så mange åpenbart meget oppegående mennesker fant denne boka interessant, så måtte det jo være noe med den ... Etter en nærmere titt på boka skjønte jeg at det egentlig handlet om den gode, gamle DISC-analysen i ny innpakning.

I DISC-analysen representerer fargen rød, som Thomas Erikson opererer med, dominans. Videre representerer gul inspirasjon, grønn stabilitet og blå analyse (eller conscientiousness - dvs. bevissthet). Hver av disse representerer ulike adferdsstiler. Poenget er at når Erikson presenterer sitt verktøy, så er det egentlig ikke noe nytt. Hans tilnærming er imidlertid svært morsom, og det gjør at verktøyet sitter som et skudd etter en gangs lesning av hans bok. Fargene gjør det enklere å huske - rett og slett.

Jeg kommer ikke til å redegjøre i detalj for de ulike fargene og deres betydning i denne bokomtalen. Det jeg ønsker å trekke frem er at rød er en typisk toppleder-profil, gul er en typisk kreativ profil, grønn er en typisk "saksbehandler"-profil og blå er en typisk revisor-profil.

Erikson presenterer de ulike profilene på en svært humoristisk og herlig måte, men også slik at jeg etterpå ble sittende og tenke: "Du godeste, er det i det hele tatt noen av disse det er ålreit å jobbe sammen med?" I sine svært outrerte former får nemlig de i utgangspunktet positive egenskapene svært negative overslag. Men så er også dette hele poenget, for uten en tilstrekkelig grad av selvinnsikt går det jo som regel galt. Selvinnsikt og evnen til å ta kritikk og tilbakemeldinger fra omgivelsene står helt sentralt, og vil medvirke til å slipe av de spisseste kantene på oss. Dersom man derimot blir sint, såret og/eller avvisende når man får kritikk, og tenker at dette mennesket vil jeg aldri mer ha noe å gjøre med, så har man i grunnen ikke lært noe som helst. For øvrig er det verdt å merke seg at kun 5 % av befolkningen har en adferd som passer til en ren farge. 80 % har en adferd som er forenelig med to farger, mens de resterende 15 % passer innenfor tre farger i modellen. Vi er forskjellige alt etter hvilke situasjoner vi står oppe i. F.eks. kan en leder i avslappet form være svært rød, mens han/hun under stress kan tendere til å bli veldig blå.

Det er stort sett i arbeidslivet man driver med kartlegging av ulike adferdsprofiler hos mennesker, men det kan være greit å kjenne til verktøyet også privat. Vi mennesker er svært forskjellige, og vi reagerer ulikt på de samme tingene. Hvordan forstå noen som reagerer helt annerledes enn oss selv? Forklaringen er ikke at de er idioter, bare at de er annerledes. I jobbsammenheng kan det være viktig for en leder å vite hvordan han skal sette sammen et team. Er det f.eks. riktig å la dette teamet bli ledet av en gul person, som prater på inn- og utpust? Som ikke lytter til hva andre sier, men kun venter på å komme til orde selv ... Eller bør man velge en som er mer rød eller blå? Vel, her finnes det ikke noe fasitsvar, for det kommer selvsagt an på konteksten. Det som i alle fall er sikkert er at et team trenger forskjellige typer mennesker; noen kommer med ideene, noen setter arbeidet i gang, noen gjennomfører og noen kontrollerer at alt ble riktig til slutt. Dersom man er oppmerksom på de ulike personlighetstypene kan man bedre forebygge konflikter i gruppen.

"Hva kan vi lære av å studere ulike mennesker i en stress-situasjon? Det er én lærdom som peker seg ut, og det er - i tillegg til at stress er negativt for de fleste - at en persons normale væremåte og adferd forsterkes under press. En rød person blir enda tøffere og mer aggressiv, en gul person blir mer forvirret og ustruktert, en grønn blir enda mer passiv og uengasjert enn han allerede er, og en blå kan gå helt i vranglås og kløve hårstrå så tynne at de ikke kan ses med det blotte øyet.

Det gjelder å unngå å stresse mennesker unødig. Jeg innser at du visste det fra før, men det kan være greit å ha klart for seg hva som stresser hvilken profil. Å presse en rød person er ikke så stressende som det er om du presser en grønn eller blå. Snarere må du presse en rød person for at han skal få opp dampen. Hvis alt går på skinner, blir han bare lei.

Situasjonen avgjør, profilen avgjør, du avgjør, tiden på dagen avgjør, arbeidsbelastningen, kollegaene, været - mange ting virker inn. Bruk øyne og ører, så går det aldeles strålende." (side 242-243)

Jeg anbefaler denne boka sterkt til alle som er interessert i å lære mer om mennesker! På hvilken måte er vi ulike, hva er det som får oss til å fungere godt, hvilke adferdsprofiler har vi til vanlig og under stress etc. Thomas Erikson skriver godt, og eksemplene han serverer i denne boka fikk meg til å humre og le mye under lesningen. Han kunne kanskje tidligere i boka ha forklart at han ikke mener at folk er så ekstreme som fargene i sin reneste form skulle tilsi. Dette var det nemlig litt vanskelig å få øye på, siden eksemplene han dro frem også var svært ekstreme. Dette poenget kom imidlertid et godt stykke ut i boka. Man skal for øvrig være forsiktig med å kategorisere andre mennesker på bakgrunn av en slik bok. Personlighetsanalyser er nemlig en hel vitenskap som man må være autorisert for å kunne benytte.

Forferdelige saker

Kanskje nyttig for en adferdsforsker eller kanskje dersom du skal ansette et team for en bestemt oppgave, men til daglig bruk for alle oss andre så har dette bare en mindre akademisk interesse.

"Bruk litt tid på å forklare at den gules allerede store popularitet faktisk kan bli ytterligere styrket hvis han nå greier å bli ferdig. Han kommer til å bli elsket, og han vil bli bedre likt enn noensinne. Høres det enkelt ut? Det er enkelt. Det eneste du trenger å gjøre, er å overvinne din egen motstand mot å blåse opp en annens ego. Men det kommer til å fungere. [...]

Gule personer kan noen ganger være enig i at andre trenger å ta seg selv i nakken, skjerpe seg og revurdere. De kan til og med erkjenne at det ikke finnes feilfrie mennesker. Så langt, så greit. Problete oppstår når vi antyder at nettopp denne gule personen også kan ha behov for å forbedre seg. Da oppstår det nemlig en konflikt, særlig hvis konflikten framføres offentlig. [...]

Tydelighet. Sørg for å være ytterst godt rustet med alle tenkelige fakta for å underbygge dine påstander. Den gule har et talent som går utenpå alt annet: Han er en dyktig manipulator. Merker han at du virkelig mener alvor med kritikken og at du faktisk vil følge opp saken, vil han gjøre det han kan for å avspore. Han er dyktig til å tåkelegge. Sørg for at du ikke går deg bort i tåka. [...]

En ting til. Dette skjer ikke ved positiv feedback. Da vil den gule hoppe på toget fortere enn du kan forestille deg."

"Når det gjelder forandringer, er gule personer riktignok positivt innstilt, men da bør det være de selv som har kommet med ideen. Feedback utenfra faller ikke alltid i god jord."

Bøker jeg har lest i 2019

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Omgitt av psykopater - slik unngår du å bli utnyttet av andre" av Thomas Erikson
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Urmakeren i Auschwitz" av John Donoghue
  • "Hersketeknikker - nyttige og nådeløse" av Sigrid Sollund
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Til de voksne" av Linn Skåber
  • "Kongen anbefaler - holdninger for folket" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Magisk opprydding - rydd deg lykkelig med Konmari-metoden" av Marie Kondo
  • "Den nye gleden med skjeden - alt du trenger å vite om underlivet" av Nina Brochmann
  • "21 tanker for det 21. århundre" av Yuval Noah Harari
  • "Min historie" av Michelle Obama