Min historie

av (forfatter), Eve-Marie Lund (oversetter) og Hilde Østby (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

ISBN13 9788202571689

EAN 9788202571689

Omtalt sted USA

Omtalt person Barack Obama Michelle Obama

Jeg og Michelle Obama har en ting til felles: Vi begge er januarbarn.

Ung og lovende
Michelle LaVaughn Robinson Obama hadde bursdag i forrige uke den 17. januar og fylte 55 år. På denne korte tiden har hun rukket å gjøre og være veldig mye. Det er en kvinne mange føler en ærefrykt for og ser opp til, og det med god grunn. Hun er en dyktig kvinne innenfor mange områder.

For det første elsket hun å lære og gjøre nye ting, og var veldig skoleflink. Før hun møte ektemannen Barack Obama, har hun utført mange studier. Hun vokste opp under trange kår, men foreldrene hennes og broren hennes klarte seg bra. Hun vokste opp i Chicago hvor hun delte hus med grandtanten som eide huset. Michelle og familien hennes og grandtanten bodde i hver deres etasje. Hun tok pianotimer hos grandtanten som også var pianolærer, og de to gikk ikke spesielt godt overnes. Michelle viste seg å være veldig lærenem, og tanten hennes hadde visse krav. Det oppsto en slags kamp mellom dem. Gjerne kall det for en slags stille maktkamp. Fra Michelle Obama var liten har hun vist at hun er både sta og handlekraftig, eller "obsternasig" som hun selv kaller det i boka.

Støttende familie
Det er ikke bare barndommen hun snakker om, men også foreldrene sine, broren sin og studiene sine. Familien som alltid var bekymret for faren hennes som hadde MS. De prøver å få ham til lege, men han nekter. Til tross for bekymringer, prøver Michelle å bygge sitt eget liv med venner, skole og gå fra et vanlig tenåringsliv til å bli en voksen kvinne. Selv om hun kommer fra trange kår, har hun en veldig støttende familie og gjør det veldig bra, broren hennes også, som hun er nær venn med.

Det mest spesielle med Min historie er å lese om møtet mellom henne og Barack Obama, og å få vite hvor forskjellige de to egentlig er. Hun er som nevnt en handlekraftig dame som liker å ha mennesker rundt seg, og stresser for å komme seg hit og dit. Barack Obama kan bestille seg en hytte et sted for å være alene i noen månender for å skrive bok, gå slentrende fra sted til sted og ta det som det kommer, selv om han jobber hardt. Han kan å holde seg rolig i alvorlige situasjoner.

Strenge regler
Det er også en kjent sak at selv om man bor i Det hvite hus, kan man ikke gjøre akkurat som man vil. Fra før av vet jeg at man kan ikke åpne et vindu selv av sikkerhetsmessige årsaker. Litt morsomt at hun nevner at hun og Barack Obama nesten ikke fikk lov til å gå opp og ned trappene, og heller ta heisen for Secret Service ville ikke at de skulle skade seg ved å falle ned trappa eller noe. Hun nevner også at hun og Barack Obama ville at barna deres skulle leve et normalt liv, til tross for Secret Service har sine strenge regler.

Michelle Obama deler mye av seg selv som person, bakgrunn, fortid og nåtid i boka, men likevel føler jeg fremdeles at man ikke får ta del av den personlige plan. Man får et godt inntrykk av henne og lærer noe nytt underveis, men likevel føler jeg ikke at man blir godt kjent med henne som person. Man kommer ikke nær henne på en måte man skal gjøre gjennom biografier og memoarer. Så savnet mer dybde og åpenhet sånn sett.

Det er ingen tvil om at Michelle Obama er en imponerende kvinne. Jeg er større fan av mannen hennes, Barack Obama, men Michelle er ikke så verst hun heller. Liker det de tror på sammen. Å støtte de svake i samfunnet og mangfold, og sammen forandret de Det hvite hus til et mer åpent sted.

Det er litt av en reise hun har hatt hittil.

Fra min blogg: I Bokhylla

Denne biografien ble mye omtalt og fikk god omtale da den kom. Forventningene mine ble dessverre ikke innfridd. Den mest interessante delen er nok den hvor Michelle Obama forteller om prosessen der hun bestemmer seg for å støtte Obama i å forsøke å bli president.
Beskrivelsen av hennes egen bakgrunn gir også god forståelse for at hun er så tydelig på at alle kan lykkes - og spesielt jenter fra afro-amerikansk bakgrunn.
Dette er så viktig for forfatteren at det bikker litt over. Det blir gjentatt så mye at jeg blir litt lei av å lese om det fra ulike vinkler. Boka kunne nok vært slanket med en del sider.
Fra tiden som First Lady i Det hvite hus gir hun oss mange eksempler på det å forsøke å kombinere et vanlig familieliv med det å være Amerikas førstefamilie. Konklusjonen hennes er vel at det er ikke mulig. Hun målbærer ofte en bekymring for den belastningen de utsatte sine to barn for.
Alt i alt en interessant bok som gir et lite innblikk i hvordan det er å befinne seg ved siden av verdens mektigste leder. Men det hadde vært enda mer interessant å få vite litt mer om nederlagene - det de ikke fikk til.

Biografien til en av tidenes kanskje best likte førstedame? Lettlest og spennende om hennes egen oppvekst, familiebakgrunn og oppdragelse. Jeg tror at mange foreldre kunne funnet mye inspirasjon og glede av å lese hennes holdninger og erfaringer. Jeg må innrømme at jeg mistet interessen litt i slutten av boka da det, naturlig nok, ble en del snakk om Barack og politikk. Men jeg anbefaler å lese denne, for historien hennes (og Baracks) er både interessant, inspirerende og lærerik.

En lettlest og interessant selvbiografi er min oppsummering etter å ha lest boken som jeg har skrevet om i blogginnlegget her - link til innlegget

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ifm besøk hos sårede soldater:
"En gang kom jeg over en bit rød papp som var tapet til en dør, med et budskap skrevet med svart tusj, og det sa egentlig alt:
TIL ALLE BESØKENDE:
Hvis du kommer inn i dette rommet fylt av sorg eller synes synd på meg for skadene mine, så gå et annet sted. Skadene jeg pådro meg, fikk jeg mens jeg gjorde en jobb jeg elsker for mennesker jeg elsker, mens jeg beskyttet friheten til et land jeg elsker svært høyt. Jeg er ufattelig sterk og kommer til å bli fullt og helt meg selv igjen."

Listen

Bøker lest 2018

Bøker jeg har lest i 2019

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg.

Leselista for 2021:

📗Desember: Ingen bok

Leselista for 2019:
📗 Januar: Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake (Naja Marie Aidt) - LEST
📗 Februar: Komme hjem (Yaa Gyasi) - LEST
📗 Mars: Territory of Light (Yuko Tsushima)
📗 April: De kommer til å drukne i sine mødres tårer (Johannes Anyuru) - LEST

8. A book that has won the Women's Prize For Fiction
  9. A book with a family tree
  10. A bestseller from the 1990s

11. A book about forgetting

12. A book you have seen on someone's bookshelf (in real life, on a Zoom call, in a TV show, etc.)
  13. A locked-room mystery

27. A book about do-overs or fresh starts
  28. A magical realism book
  29. A book set in multiple countries
  30. A book set somewhere you'd like to visit in 2021
  31. A book by a blogger, vlogger, YouTube video creator, or other online personality

32. A book whose title starts with "Q," "X," or "Z"

33. A book featuring three generations (grandparent, parent, child)
  34. A book about a social justice issue
  35. A book in a different format than what you normally read (audiobooks, ebooks, graphic novels)
  36. A book that has fewer than 1,000 reviews on Amazon or Goodreads

43. The book on your TBR list with the prettiest cover
44. The book on your TBR list with the ugliest cover
45. The book that's been on your TBR list for the longest amount of time
46. A book from your TBR list you meant to read last year but didn't
47. A book from your TBR list you associate with a favourite person, place, or thing
48. A book from your TBR list chosen at random
49. A DNF book from your TBR list
50. A free book from your TBR list (gifted, borrowed, library)

• "Et lovet land" av Barack Obama
  • "Det store bildet" av Gunhild A. Stordalen