Narsiss og Gullmunn

fortelling

av (forfatter) og Trond Winje (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Handlingen er lagt til tysk middelalder, en tid preget av kloster- og ridderliv, jødeforfølgelser, plyndringer og pest. Romanen behandler motsetningen mellom ånd og kjød, det faderlige og det moderlige prinsipp, mellom askese og vellyst, og mellom refleksjon og kunstnerisk skapervirksomhet - legemliggjort i de to vennene Narsiss og Gullmunn. Den lærde, asketiske Narsiss blir den unge, kunstnerisk begavede Gullmunns lærer i klosteret. Gullmunn forlater klosteret og blir landstryker, vender seg mot verden, mot livet, og blir billedhugger. Etter mange år møtes de igjen.

Narsiss og Gullmunn kom ut første gang i 1930 og ble en stor suksess. Handlingen er lagt til tysk middelalder, en tid preget av klosterliv, ridderliv, jødeforfølgelser, plyndringer og pest. Den lærde, asketiske Narsiss blir den unge, kunstnerisk begavede Gullmunns lærer i klosteret Mariabronn. Gullmunn forlater klosteret etter en tid, er landstryker i flere år, vender seg mot det verdslige liv og blir billedhugger. Etter mange år møtes de igjen. Romanen kan leses som en sjelebiografi, på linje med flere av de tidlige verkene til Hesse. Den behandler den gamle motsetning mellom ånd og kjød, mellom det faderlige og det moderlige prinsipp, mellom askese og vellyst, men også motsetningen mellom refleksjon på den ene side og kunstnerisk skapervirksomhet på den annen. Hermann Hesse (1877.1962) var født i Sør-Tyskland, men flyttet i 1914 til Bern og ble sveitsisk statsborger i 1923. I 1911 besøkte han India, og han skulle etter dette føle seg mer tiltrukket av Østens mystikk enn av Vestens materialisme. Denne fascinasjonen ligger nedfelt i de fleste verkene hans, som f.eks. Steppeulven, Glassperlespillet og Siddhartha. Hesse ble hedret med Nobelprisen i litteratur i 1946.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205272804

EAN 9788205272804

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Tyskland

Denne boken er for lite omtalt her inne.

Jeg klarte ikke å skrive ett ord om den da jeg leste den i fjor sommer, men jeg må prøve nå.

Fordi - dette er for meg en så fabelaktig bok at jeg mistet taleevene etter å ha lest den. Jeg begynte å hikste ukontrollert i visse partier av boken, nesten uten å vite hvordan det skjedde.

Som Steppeulven er dette en riktig dannelsesroman, som behandler dualiteten i menneskenaturen. I Steppeulven integreres disse, mens i denne beskrives det polarisert gjennom to venner. Narsiss tar den apollinske vei og Gullmunn den dionysiske. Det de elsker i den andre er deres egen motsetning, og det de er forent i er viljekraften og kjærligheten til å leve denne veien ut.
Jeg tror alle kan lære om sine tilsynelatende uforenlige paradokser gjennom både Steppeulven og Narsiss og Gullmunn. Om stadig å bli dratt mellom poler.
Hovedpersonene er skildret med en omhu og omsorg jeg sjeldent har lest maken til.

Jeg har så stor kjærlighet for denne boken at jeg vil ikke utdype den noe mer. Den er for meg fullkommen!

For en leseopplevelse!
Jeg har nylig lagt fra meg boken, og kjenner meg grepet og overrasket, og helt uten tilstrekkelig ordforråd for å beskrive hva denne boken har gitt meg. Jeg har lyst til å forevige øyeblikket, men i likhet med Lilly-Gunn Heggen vet jeg ikke helt hva som skjedde, annet enn at jeg kjenner på stor takknemlighet til boken og forfatteren.

Det blir utfordrende å si noe om innholdet med få ord, i rak motsetning til det forfatteren gjør i boken, hvor han briljerer med detaljrikdom knyttet både til det visuelle, tankene og det sanselige.
Boken er full av motsetninger, det logiske mot følelsene, det trygge rituelle mot det flyktige ustabile, og materiell rikdom og det asketiske. Når det gjelder rikdom gir boken også en mangfoldig definisjon på hva rikdom er. Det handler absolutt ikke bare om det som kan måles i tall. Motsetningene er gjennom boken plassert i ulike personer, men alle disse motsetningene bor i oss alle og gir opplevelse av gjenkjennelse.

Boken er skrevet på 1930-tallet og handlingen lagt til middelalderen, men siden den i stor grad handler om menneskesinnet, vennskap og individets reise gjennom livet, er den like aktuell i dag. Vennskapet mellom Narsiss og Gullmunn er nok ikke alle forunt å oppleve i løpet av livet. Det er et forhold i utvikling, og gjenkjennes av gjensidig respekt, tilgivelse, beundring og genuine ønsker om den andres beste. Det handler om veivalg og det å finne seg selv. Det vi så moderne beskriver som prokrastinering, er nok det Gullmunn i stor grad driver med fordi han sliter med å forstå seg selv.

Historien er fra side 1 og til siste setning også en beretning om kjærlighet i ulike former. Med kjærligheten kommer utfordringer og følelser - alt fra den inderligste vellyst til det største mismot.

Jeg får inntrykk av at Hesse vil fortelle leseren at vi alle er elskbare, interessante, kloke, verdig og har noe å lære bort, men at vi i sammenligning med andre mister dette av synet.

Narziss og Guldmund er en fin fortelling om vennskap. Jeg kjenner ikke så mange bøker som forteller om vennskap. Derfor liker jeg den.

Foran inngangen til klosteret Mariabronn, det var en rundbue båret av små dobbeltsøyler, stod et kastanjetre like ved veien, en enslig Sydens sønn som for lange tider siden var hentet hjem av en Roma-pilgrim, en edelkastanje med kraftig stamme; den runde kronen hang ømt utover veien, pustet bredbrystet i vinden om våren og lot bladene vente på seg til alt omkring den allerede var grønt og selv nøttetrærne i klosterhaven hadde fått sitt rødlige, unge løv - først da, når nettene var kortest, sprang de fremmedartede blomsterknippene matt og hvitgrønt med en besnærende og engstelig, bittersøt duft, og først i oktober, når all frukt og all vin for lengst var høstet, slapp den i høstlige vinder sine tornede frukter fra den gulnende kronen, frukter som ikke alltid ble modne, men som klosterguttene sloss om og som underprior Gregor - han kom fra Italia - ristet i peisen hjemme i stuen.

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

• "Under hjulet - fortelling" av Hermann Hesse
  • "Eventyr" av Hermann Hesse
  • "Demian - fortellingen om Emil Sinclairs ungdom" av Hermann Hesse
  • "Glassperlespillet - forsøk på en beskrivelse av magister ludi Josef Knechts livsløp samt Knechts efterlatte skrifter" av Hermann Hesse
  • "Siddhartha - en indisk diktning" av Hermann Hesse
  • "Noveller" av Anton P. Tsjekhov