Mor om natten

Oktober 2017 E-bok

Flere år etter morens død åpner han dagboken hennes. Den hun kalte nattboken og som hun ga ham da hun var blitt en eldre kvinne. Du kan gjøre hva du vil med den, sier hun, lese den, eller ikke lese den. Hun skrev den da han var barn. Han tok imot, men ville egentlig ikke. Han hadde for lengst stengt henne ute fra sin verden.

«Mor om natten» er et kvinneportrett og et selvportrett: en rystende, nær og dypt personlig roman om to som lever et liv sammen uten å kjenne hverandre. Begge lengter etter tilhørighet, begge kjemper med mørke krefter. Niels Fredrik Dahl skriver om arv og ensomhet i denne lysende skildringen av barndom, familie, kjærlighet og avhengighet. Hva skjer når alt går i stykker? Morens dagbok blir en dør inn til et opprivende og skjørt forsonende erindringsarbeid.

Forlag Oktober

• "Argonautene" av Maggie Nelson
  • "Nord - roman" av Merethe Lindstrøm
  • "Penelope er syk - roman" av Ole Robert Sunde
  • "Det andre barnet - roman" av Line Nyborg
  • "Alle dagers ende" av Jenny Erpenbeck
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Født sensitiv - våre historier" av Märtha Louise
  • "Familien din" av Nora Eide