Kristin Lavransdatter

husfrue

Aschehoug 2005 Innbundet

Dette er det andre bindet i trilogien om Kristin Lavransdatter. Romanen følger Kristin og Erlend og de sju sønnene deres, både gjennom det daglige slitet, og gjennom hell, uhell, tro og håp.

Sigrid Undsets verker utgis på ny, og i 2007 vil de foreligge komplett. All tekst er grundig gjennomgått, og språket er varsomt justert slik at det er tilnærmet likt våre dagers riksmål. Romanene, novellesamlingene, diktsamlingen og helgenbiografiene blir utgitt i en rekke på 20 bind. I tillegg kommer fire bind som inneholder essays og artikler, mange av disse har aldri tidligere vært utgitt i bokform. Bøkene vil bli solgt enkeltvis fram til 2007, og deretter også samlet.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203188527

EAN 9788203188527

Serier Samlede romaner og fortellinger (8) Samlede verker

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

[...], men du er mest stri når du elsker mest, [...].

'Kristin,' sa presten strengt. 'Tør du hovmode dig slik at du tror du evner å synde så stort, så Guds miskunn er ikke større -.'

Så får en mann tåle det, når han avler avkom av sitt legeme, at det svir i hjertet om han mister dem eller verden går dem imot.

"Jeg tenkte, Kristin, når du selv har født barn, så vil du vel skjønne bedre - "
Hun husket da moren sa dette. Sorgfull tenkte datteren - det var visst ikke slik at hun skjønte sin mor nu heller. Men hun begynte å skjønne hvor meget hun ikke skjønte.

Og hun skjønte skilnaden på mannens kjærlighet til hustruen, som hadde levd med ham hele det lange liv i tunge og gode dager, og hans kjærlighet til barnet, som bare hadde delt hans gleder og tatt imot hans inderlige ømhet.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Dette er en oversikt over nobelprisvinnere jeg har lest. Jeg har valgt ut ett verk fra hver forfatter (med unntak av Sigrid Undsets trilogi om Kristin Lavransdatter). Noen av disse forfatterne har jeg lest en eller få bøker av, andre mange.

Blant disse nobelprisvinnerne finnes flere av mine favorittforfattere, for eksempel Sigrid Undseth, García Marques, John Steinbeck og José Saramago.

• "Kristin Lavransdatter - korset" av Sigrid Undset
  • "Olav Audunssøn og hans barn" av Sigrid Undset