Olav Audunssøn i Hestviken

Aschehoug 2006 Innbundet

I 1925 utkom Olav Audunssøn i Hestviken, en historisk roman fra slutten av 1200- og begynnelsen av 1300-tallet. Romanen fører på mange måter videre tematikken fra Kristin Lavransdatter - det handler om skyld og anger, om konflikten mellom egenviljen og gudsviljen. Den trenger også inn i puberteten og seksualitetens mysterium, og viser det følelseskaos den seksuelle oppvåkning kan føre med seg.

Sigrid Undsets verker utgis på ny, og i 2007 vil romanene, novellesamlingene, diktsamlingen og helgenbiografiene foreligge komplett i 20 bind. I tillegg kommer fire bind som inneholder essays og artikler. Bøkene selges enkeltvis fram til 2007, og deretter også samlet.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203188541

EAN 9788203188541

Serier Samlede romaner og fortellinger (10) Samlede verker

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Nu da denne selsomme forbannelse var blitt hevet, at de kunne ikke få levedyktige barn der ute i Hestviken, hadde hans jevninger gledet seg med ham, og de hadde ment kanskje ble mannen nu mer omgjengelig, ikke en slik gledesøder som han hadde vært - han slukket ut liv og gammen om seg bare ved den måten han satt og taug og glante useende i et godt lag. - Men Olav hadde liksom så lite evnet å møte dem på halvveien - han var og han ble den argeste tverrblei som ingen og intet kunne trives med.

• "Olav Audunssøn og hans barn" av Sigrid Undset
  • "Fattige skjebner ; De kloke jomfruer" av Sigrid Undset
  • "Den brennende busk" av Sigrid Undset
  • "Sigrid Undset - et liv" av Gidske Anderson
  • "Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis ; Fortellinger om Kong Arthur og ridderne av Det runde bord" av Sigrid Undset
  • "Gymnadenia" av Sigrid Undset
  • "Madame Dorthea" av Sigrid Undset