Olav Audunssøn og hans barn

Aschehoug 2006 Innbundet

Olav Audunssøn og hans barn utkom i 1927 og etterfulgte Olav Audunssøn i Hestviken. Olavs kamp for å forstå livet og livskreftene fortsetter. Til tross for at han ønsker å leve det gode og riktige liv, floker det seg til. Til å begynne med rasjonaliserer han bort sin egen skyld - det er omgivelsene, naturlovene, andre mennesker som er årsak til alle hans ulykker. Selv Gud går ikke fri. I romanens avslutning avklarer imidlertid Sigrid Undset Olavs skjebne. I sin botsgang forstår han at ingenting kan gjøres ugjort og at ondskapens og lidelsens problem alltid vil forbli et mysterium.

Sigrid Undsets verker utgis på ny, og i 2007 vil romanene, novellesamlingene, diktsamlingen og helgenbiografiene foreligge komplett i 20 bind. I tillegg kommer fire bind som inneholder essays og artikler. Bøkene selges enkeltvis fram til 2007, og deretter også samlet.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203188558

EAN 9788203188558

Serier Samlede romaner og fortellinger (11) Samlede verker

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

En fantastisk bokserie i fire deler. Bør absolutt leses.
På høyde med Kristin Lavransdatter.
En skildring av livet i middelalderens Norge.

Vi blir kjent med Ingunn og Olav som hver for seg lever i en kamp mellom hva som er rett og galt. Hvordan er det å leve i et samfunn der tradisjon og religion råder? Der ære og sømmelighet er tungtveiende, og der en enkelt hendelse kan hjemsøke deg resten av livet...

Er kjærligheten til ektefelle, barn eller Gud den viktigste?

• "Olav Audunssøn i Hestviken" av Sigrid Undset
  • "Fattige skjebner ; De kloke jomfruer" av Sigrid Undset
  • "Lykkelige dager" av Sigrid Undset
  • "Den brennende busk" av Sigrid Undset
  • "Caterina av Siena" av Sigrid Undset
  • "Madame Dorthea" av Sigrid Undset
  • "Splinten av trollspeilet ; Vårskyer" av Sigrid Undset
  • "Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis ; Fortellinger om Kong Arthur og ridderne av Det runde bord" av Sigrid Undset
  • "Sigrid Undset - et liv" av Gidske Anderson
  • "Gymnadenia" av Sigrid Undset