Et år i min hage

til belæring for alle hagevenner

av (forfatter) og Josef Capek (illustratør).

Cappelen 2001 Innbundet

Dette er forfatterens sprudlende og selvironiske skildring av en hageeiers mange viderverdigheter.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202208356

EAN 9788202208356

Denne boka burde vært obligatorisk lesning for alle hagegale...hrm -glade. En humoristisk reise gjennom året sett fra en hagemanns perspektiv.

Her får man innblikk i alle de gleder og utfordringer en hageeier står overfor. Som det å få riktig mengde regn om sommeren for eksempel, og hvor skal en egentlig gjøre av alle de plantene en bare måtte ha da bestillingen fra plantekatalogene skulle gjøres?

Boka er fornøyelig illustrert av forfatterens bror.

Hvis det bare kunne nytte noe, ville hagemannen hver dag falle på kne og hans bønn ville bli omtrent slik: Herre Gud, gjør at det daglig regner mellom midnatt og klokken tre morgen, sånn omtrent. Men - ja. Du forstår nok - riktig langsomt og varmt så det kan trekke godt ned. Men pass på at det ikke samtidig regner på tjærenelliken, på Alyssum og lavendel og de andre plantene. I Din uendelige visdom kjenner Du jo til at de er tørrplanter, - hvis Du vil, skal jeg skrive dem opp for Deg på en papirlapp. Gjør at solen skinner hele dagen, men ikke over det hele.

En dag skjer det at man høyst egenhendig planter en liten blomst. I mitt tilfelle var det en alminnelig husholdningsløk. Da hender det at en smule jord trenger inn i kroppen - gjennom en rift i huden eller hvorledes det nå enn skjer - og dette bevirker en forgiftning eller betennelse. Kort sagt, man har fått hagedyrker-feber. Rekk ut lillefingeren og hele hånden blir grepet! Det hender også at hagedyrkeren oppstår ved smitte fra naboen.

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Skjønnlitterære bøker med hage og det/de som lever i hagen som element. Bøker til å lese i skyggen under en pause i hagearbeidet, eller gi litt næring når hagen er i dvale vinterstid. Vil gjerne ha tips til flere bøker som kan passe på denne listen.

• "En reise til Norden" av Karel Čapek
  • "Nowhere man - Pronek-fantasiene" av Aleksandar Hemon
  • "Katten med hatten" av Dr. Seuss
  • "Nini Roll Anker - en kvinne i tiden" av Tordis Ørjasæter
  • "Tarzan - apenes konge" av Edgar Rice Burroughs
  • "Sommer i Baden-Baden" av Leonid Tsypkin
  • "Lystreise - roman" av Tove Nilsen
  • "Naturdagbok fra året 1906 av en engelsk dame - i ord og tegning gav Edith Holden uttrykk for sine opplevelser av det engelske landskapet gjennom fire årstider" av Edith Holden
  • "Skitne lille hjerte" av Emily Dickinson
  • "Sonetsjka - fortelling" av Ljudmila Ulitskaja