Nowhere man

Pronek-fantasiene

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Jozef Pronek er født omkring 1965 og vokser opp i Sarajevo. Der har han bestevennen Mirza, et band som framfører Beatles-sanger, og foreldre som veksler mellom å formane og drite seg ut. Når leseren møter Jozef Pronek, er han voksen, flyktning og bor alene i en forstad til Chicago. Han livnærer seg av ulike strøjobber, han er detektiv, og han er bidragstigger for Greenpeace etter dør-til-dør-metoden. Vi følger hans tragikomiske vei blant fordomsfulle ord og fnisevekkende dumskap i hans nye hjemland, på skolebenken i engelsktimen og fram til forelskelsen.

En snurrig beretning om en leken, lakonisk og festglad ung bosnier, og de uventede vendingene livet hans tar. Jozef Pronek er født omkring 1965 og vokser opp i Sarajevo. Der har han bestevennen Mirza, et band som framfører Beatles-sanger, og foreldre som veksler mellom å formane og drite seg ut. I Sarajevo ivrer han for å endre synet på rock'n'roll, og for å tape sin uskyld. Som unggutt drar Pronek på reise til Kiev, der han deler rom med ukrainer-amerikaneren Victor Plavchuk, som blir hjerteskjærende forelsket i ham, og der han en dag står ansikt til ansikt med den amerikanske presidenten. Da leseren møter Jozef Pronek, er han voksen, flyktning og bor alene i en forstad til Chicago. Han livnærer seg av ulike strøjobber, han er detektiv, og han er bidragstigger for Greenpeace etter dør-til-dør-metoden. Vi følger hans tragikomiske vei blant fordomsfulle ord og fnisevekkende dumskap i hans nye hjemland, på skolebenken i engelsktimen . og fram til forelskelsen.Alle disse episodene lar oss merke hva det vil si å leve som en «Ingenmannsland-landsmann». Nowhere Man .; Pronek-fantasiene forteller om et liv som på samme tid er rørende kjent og befriende unormalt, og minner hele tiden leseren på hvorfor Aleksandar Hemon vant så stor anerkjennelse etter sin første bok, Hvor er Bruno?, som kom på norsk i Gyldendals marg-serie i 2000.«Pronek slutter aldri å omforme livet sitt, noe som gjør romanen til en vill og snurrig leseropplevelse, og Hemons uetterlignbare stemme, samt den skrudde nødvendigheten i fortellingen, burde befeste ryktet om at han er en begavet ung forfatter.»Publishers Weekly

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205315631