Jeg er ikke polakken din

Manifest 2022 Innbundet

«Mange av oss som opplever rasisme, er så like dere at vi ikke blir fremmede før vi snakker med aksent.»

Ewa Sapiezynska er én av mange tusen polakker i Norge. Dette er hennes bekymringsmelding og kjærlighetserklæring til landet hun har gjort til sitt eget.

Gjennom sin egen historie, og i møte med andre polakker i Norge, gir Sapiezynska oss et unikt innblikk i landets største innvandrergruppe.

«Jeg er ikke polakken din» er en personlig og politisk beretning om et Norge vi sjelden hører om, fortalt med nærhet, varme og engasjement. Det er en historie om fordommer, fremmedhet og utenforskap - men også om tilhørighet og møter mellom mennesker, og om hva vi kan gjøre for å se forbi merkelappene vi klistrer på hverandre.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2022

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Norge Polen

Omtalt person Ewa Sapiezynska

Veldig god og opplysande om polakkar i Norge. Skarp og analytisk, men lettfatteleg.

Jeg tenker på noen ord av forfatteren Beate Grimsrud: «Tenk at det er et menneske stappet ned i hver eneste kropp? Et liv, en historie, et nå og et håp. Man burde være en stund i en annen.»

Gombrowicz observerer gjerne spenningen i forholdene mellom sosiale klasser, i den daglige kontakten mellom bøndene (eller arbeiderne) og middelklassen. Gjennom språk, gester og vanlige interaksjoner setter middelklassen rumpe på bøndene, ifølge ham. De markerer deres status som «lavere» i hierarkiet, tvinger dem til å spille underdanige, ydmyke og lydige.

En bok som gjorde særlig stort inntrykk på meg, var Den malte fuglen av Jerzy Kosinski. Bildene den tegnet i hodet mitt, har jeg aldri glemt. En av karakterene fanger og maler en fugl i sterke farger for så å sette den ut igjen og observere hva som skjer. Fuglene i flokken kjenner den ikke igjen, kjenner seg ikke igjen i den. Sånne farger har de aldri sett på en fugl før. De er redd den, og prøver å skremme den bort. Når fuglen stadig vender tilbake til de andre fuglene, dreper de den.

Vi er redde for det ukjente. Det er derfor jeg skriver denne boka, sånn at vi kan bli litt bedre kjent, for å innlede samtalen jeg ikke får ha med dem som bare stikker når de hører svaret «fra Polen».

Oppdateres løpende

Alt jeg leser disse måndenen

Sakprosa - bibliotek

• "Woke - kulturkrig, kansellering og identitetspolitikk" av Lisa Esohel Knudsen
  • "Ut - dikt" av Åse Ombustvedt
  • "Ego - noveller" av Ebba Schjølberg Eiring
  • "Etter rosetogene - 22. juli og det farlige hatet" av Ali Esbati
  • "Finans" av Martin Svedman
  • "Sjølvmordsforsøket - livet før og etter" av Oddvar Vignes
  • "Å være flere - dikt" av Steinar Opstad
  • "Det norske hjem - fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark
  • "Oss mot verden - en historie om å være fattig" av Kaisa Hansen-Suckow
  • "Men hvem er du?" av Martin Ernstsen
  • "Hvis det ikke brenner" av Ronja Berge