Lystreise

Oktober 1995 Innbundet

Romanen starter i mars måned. Jeg personen, en forfatter, tilbringer en tid hos noen nonner for å hente inspirasjon til sin nye bok, men i mai oppdager hun at hun er gravid, og reisen mot fødselsen starter. Hun har tidligere mistet to fostre, og ønsker seg svært meget dette barnet. Boken handler om hennes tanker og følelser under svangerskapet og etter fødselen.

For å våge dette må jeg gjøre noe overspent. Slik åpner Tove Nilsens nye roman og i Lystreise møter vi for første gang på lenge en kvinnelig forteller hos denne forfatteren. Reisen foregår i boken på mange plan, og det er mye underveis som krever mot. Handlingen strekker seg over litt mer enn ni måneder, mens fortelleren rent geografisk beveger seg fra et søsterhjem i Oslo, via Gornsdorf i Tyskland, Kjerringøy i Nord-Norge, Amsterdam og Paris, og et sykehus i Oslo. Underveis arbeider hun med en roman om Hendrickje Stoffels, kvinnen som sto modell for maleren Rembrandts bilde av Bathseba og også fødte hans barn.

Kvinnelig skaperkraft er et sentralt tema for Lystreise, og får i denne svært velskrevne boken sitt eget, mangefasetterte bilde.

Omtale

"At en forfatter går svanger med så vel en roman som barn, er vel ikke aldeles nytt i litteraturen, men denne leser har aldri sett en mer vellykket sammensmeltning av temaene. Skildringen av forløsningen er sannsynligvis noe av det mest gripende som er skrevet om fødselstraumer."
AFTENPOSTEN

Forlag Oktober