Samlede romaner og fortellinger. Bd. 7

Kristin Lavransdatter

kransen

Aschehoug 1996 Innbundet

I første bind i trilogien om Kristin Lavransdatter skildres Kristins oppvekst og ungdom og hennes nære forhold til faren. Som barn ble hun lovet bort til sønnen på nabogården, men hun får trasset seg til et ekteskap med sin store kjærlighet, adelsmannen Erlend. Da de gifter seg er hun allerede gravid, og dette setter henne i konflikt med både familie, slekt og kirke.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788203176449

EAN 9788203176449

Serie Undset, S. Samlede romaner og fortell. 1-20 (7)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

De tre böckerna hör ju till allmänbildningen att man ska ha läst, men jag tröttnade på den efter många tragglande timmar. Får ge den en ny chans om ett tag.

uvitende mennesker snakket gjerne om trolldom straks en kone var klokere enn tinglyden.

Der var ingen høie og bratte fjellsider, sånn som hjemme, til å løfte op himmelen høit over en og til å lune og avgrense synet så verden blev hverken for stor eller for liten.

• men eie dig, det er som å drikke jul og veide fugl i grønne lier alltid -

Gode dager kan lenge vare, hvis en steller omtenksomt og forsiktig med sig og sitt; det vet alle forstandige folk, og det er derfor, tenker jeg, at de forstandige folkene må nøie sig med gode dager – for de beste dagene er dyre, de.

Og nu tykkes mig næsten - vi hadde kanskje været gladere om vi hadde hatt mere å angre. -

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Kom over denne lista fra 2007 på Dagbladet. En fagjury har valgt 25 norske bøker de mener vi må lese, gamle og nye.

Her er lista.

Noen av diktsamlingene på lista mangler, og da har jeg lagt inn en annen bok og skrevet navnet på den opprinnelige ved siden av den.

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Opp gjennom årene har flere norske litterære kanoner blitt utarbeidet. En av nyere dato ble presentert på Norsk Litteraturfestival i 2007. Bøkene vil bi satt opp i synkende rekkefølge.

Lista kan for øvrig òg finnes her.

Juryen besto av:

Liv Bliksrud (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo), Inger Bråtveit (forfattar), Ane Farsethås (bokmeldar i Dagens Næringsliv), Ragnar Hovland (forfattar), Jan Kjærstad (forfattar), Janike Kampevold Larsen (juryleiar, litteraturvitar), Audun Lindholm (redaktør i Gasspedal og Vagant), Marta Norheim (bokmeldar i NRK), Eirik Vassenden (kritikar, post.dok.stipendiat ved Universitetet i Bergen), Henning Howlid Wærp (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Tromsø).

Omtale fra ABC Nyheter-artikkelen:

Det som overraska mest med verka som juryen hadde vald ut, var diktsamlinga Solaris korrigert av Øyvind Rimbereid, som kom ut i 2004. Andre uventa verk var Fridtjof Nansens reiseskildring «På ski over Grønland».

Ei liste på 25 verk som blei presentert i dag under litteraturfestivalen på Lillehammer. Juryen hadde sitt første møte 18. desember 2006.

Omtale fra Wikipedia:

Norsk Litteraturfestival presenterte i 2007 en liste på 25 verk, utarbeidet av en jury med ti personer, ledet av Janike Kampevold Larsen. Av de 25 verkene er det – i forhold til andre lister – mange diktsamlinger, seks eller åtte, alt etter hvordan man regner.

• "Kristin Lavransdatter - husfrue" av Sigrid Undset
  • "Kristin Lavransdatter - korset" av Sigrid Undset