Fru Marta Oulie

av (forfatter), Gry Berg (redaktør), Liv Bliksrud (redaktør) og Det Norske språk- og litteraturselskap (utgiver).

Aschehoug 2007 Innbundet

Handlingen i Sigrid Undsets debutroman er lagt til Kristiania og Nordmarka - i omgivelser som Sigrid Undset ofte benyttet i sine samtidsromaner. Marta Benneche er en moderne ung kvinne, preseterist til artium og i full post som lærerinne. I Otto Oulie og hans vakre, sterke skikkelse mener hun å finne kjærligheten. Romanen er skrevet som en dagbok, og gjennom tilbakeblikk lar Marta Oulie årene passere revy - med utgangspunkt i den fatale bekjennelsen: "Jeg har vært min mann utro."

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192623

EAN 9788203192623

Serie NSLs klassikerserie

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Oslo

Da Marta Benneche gifter seg med Otto Oulie, arbeider hun som lærerinne og er en ung kvinne med selvstendige tanker og drømmer om hva hun ønsker å få ut av livet sitt. I Otto ser hun den store kjærligheten, og hun fascineres av at to så vidt forskjellige mennesker som dem faktisk elsker hverandre.

Hva er det som så skjer etter hvert som årene går, og som gjør at Marta ender opp med å bedra sin mann? Svarene er å finne i Martas dagboknotater. Det mest fatale Otto har gjort mot sin hustru er å pålegge henne å gi opp sin post som lærerinne. Deretter betrakter han alle hennes meninger som sjarmerende innfall det ikke er bryet verdt å legge vekt på. Hun blir hans pryd av en hustru, og parallellene til Ibsens Nora er nokså nærliggende.

Marta vil noe mer med livet sitt, og da Ottos kompanjong, Henrik, kaster sine øyne på henne og blir oppriktig forelsket i henne, er Marta et lett "bytte". Så blir Otto alvorlig syk, og Marta tæres nesten i stykker av skam- og skyldfølelse. Dessuten begynner det å gå opp for henne at Henrik kanskje bare en repetisjon av Otto. Hva gjør hun når det kommer til stykket?

Jeg fascineres av gamle klassikere som beskriver kvinnenes rolle i deres samtid, og er alltid sjeleglad for at utviklingen har gått videre. Denne lydboka er nydelig lest av Janne Kokkin!

Jeg unner ikke de unge pikene deres glede, og jeg kan smile spisst når de taler om livets herlighet, og jeg kommer med bitre og hånfulle visdomsord. Heldigvis gjør det visst forresten ikke spor av inntrykk på dem.

Dette er skjønnlitterære bøker jeg har arvet etter ei som stod meg nær. Savnet etter henne er stort, og jeg satte veldig pris på å få disse etter henne. Fortell meg gjerne hvilken du ville ha begynt med...

• "Splinten av trollspeilet ; Vårskyer" av Sigrid Undset
  • "Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis ; Fortellinger om Kong Arthur og ridderne av Det runde bord" av Sigrid Undset
  • "Lykkelige dager" av Sigrid Undset
  • "Sigrid Undset - et liv" av Gidske Anderson