Hvite niggere

Cappelen Damm 2008 Heftet

Romanen er fortellingen om outsiderne i opprør mot et skinnhellig og selvtilfreds borgerskap. Den skildrer vennskapet mellom fire barndomsvenner og kunstnerspirer, som valgte ekstasen fremfor tryggheten, og fikk eksplosjonen som livsstil - en desperat reise mot undergangen.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202284312

EAN 9788202284312

Et signaturverk for sin tid og en ungdomskultur som man skal være relativt moden for å ha tatt del i.

Lenge siden jeg leste denne. Husker den som vanvittig god ( og ikke minst kul). Må kanskje finne den frem igjen hvis det skorter på nytt lesestoff.

Lettleselig, seriøs, humoristisk og innsiktsfull

Veldig god fortelling. Som sagt tidligere denne hadde gjort seg godt som film. Likte den breie dialekten den er skrevet med. Handlet mye og alkohol og dop men man leser mye om menneker mellom linjene takket være den gode skrivngen. Når jeg hadde lest den fremsto den mest som et eksempel på hvor lite som egentlig skal til før alt går galt.
Skal sies at tittelen på boken ikke har hold seg så godt og det kan være direkte farlig å si man leter etter denne boken

Så begynte jeg å lese. For alvor! Jeg lå og leste, jeg satt og leste, jeg sto og leste. Det eneste jeg ikke fiksa, var å lese mens jeg gikk. Jeg ser fremdeles med misunnelse på mennesker som faktisk klarer det . Et menneske som kommer gående ned et overfylt fortau, dypt begravd i en bok - et fantastisk syn, jeg elsker det !

Gud skal vite at eplet kan rulle langt fra stammen når bare treet står i en bratt skråning.

Vær alltid på vakt når lykken smiler. For når lykken smiler, har den som regel en joker i jakkeermet !

...hun var av den typen trassig narkoman som ikke ville lære å svømme. I steden lot hun til å være opptatt av å dykke etter perler på hundre meter dypt vann, og nå nærma hun seg bunnen med kjappe tak og sus i øregangene.

Vi spella (poker) med jekk, og potten var stor hele tida. Du legger ikke ned korta i en slik situasjon, med mindre huset brenner, eller Jesus banker på døra og sier han er kommet tilbake.

Her har jeg samlet alle lydbøkene som er blitt anbefalt i en diskusjon om lydbøker.

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

1/5 2010 -> 1/5 2011

Tror egentlig ikke dagens bokfangst har allmenn interesse, men vil gjerne slå et slag for dette boksalget. Beste i byen?

Leser og har lest

• "Natt til mørk morgen - noveller" av Ingvar Ambjørnsen